Mèdia 01/11/2016

‘OT’ torna a triomfar quinze anys després de l’estrena

L’èxit d’‘El reencuentro’ impulsa La 1 als millors resultats de l’any

Albert Castellví Roca
3 min
‘OT’ torna a triomfar quinze anys després de l’estrena

BarcelonaQuinze anys després, Operación Triunfo ha demostrat que encara té coses a dir. La sèrie d’especials OT: El reencuentro, que Televisió Espanyola ha emès els tres últims diumenges, ha sigut un èxit d’audiència, i només l’entrevista de Jordi Évole a Pedro Sánchez ha aconseguit fer-li ombra.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Més enllà dels 4.149.000 espectadors que va tenir la transmissió del concert d'aquest dilluns al Palau Sant Jordi, en què els setze participants de la primera edició d’ OT van compartir escenari i que va ser emès per La 1 com a colofó de la commemoració del quinzè aniversari del programa, els tres documentals en què els extriunfitos rememoraven el seu pas per l’acadèmia han aconseguit de mitjana 3.849.000 espectadors i una quota de pantalla del 21,2% a Espanya. Això és més del doble de la mitjana obtinguda per La 1 entre l’1 i el 30 d’octubre, que és del 10,5% i representa la segona dada mensual més alta des del gener del 2015.

De fet, el primer d’aquests documentals, que va ser el més vist dels tres, va arribar, el 16 d’octubre, als 4,7 milions d’espectadors, amb una quota de pantalla del 24,8%. En tot el 2016, La 1 només havia superat aquesta xifra amb les votacions d’Eurovisió, que van tenir 4,8 milions de seguidors. La setmana següent OT: El reencuentro va baixar fins als 3.948.000 espectadors i un 20,9% de share, però va tornar a ser el més vist del dia. Només l’entrega d’aquest diumenge va perdre el lideratge, ja que es va quedar amb 2,9 milions i un 17,5%, mentre que el Salvados amb Pedro Sánchez va arribar als 3,6 milions d’espectadors i un 20,1% de quota. Igualment, però, el programa de La 1 es va situar primer un cop acabat el de La Sexta.

En nombre d’espectadors, la mitjana d’aquests tres documentals supera les xifres de quatre de les vuit edicions que va tenir Operación Triunfo: la tercera i les tres últimes. El format, creat per Toni Cruz i Josep Maria Mainat a través de la seva productora Gestmusic Endemol, s’havia estrenat l’any 2001 amb unes xifres d’audiència impressionants: la primera edició va tenir 6.895.000 espectadors i un 44,2% de share. La segona temporada, tot i anar a la baixa, encara es va mantenir en 5,6 milions de persones, però a la tercera OT va patir un descens molt important, fins als 3,4 milions de seguidors, i això va fer que TVE decidís prescindir-ne. “Va ser un error de càsting, una cagada de les més grosses que hem fet”, admetia fa uns dies Cruz, en una entrevista al Versió RAC1, en referència als problemes d’aquesta tercera edició.

Tot i així, el format encara no havia dit l’última paraula, i al cap d’un any i mig Telecinco el va recuperar. Les xifres es van enfilar fins als 4,8 milions de persones, però a partir del curs següent l’audiència va anar a la baixa, i la cadena va acabar cancel·lant precipitadament la vuitena entrega, emesa el 2011, pels mals resultats: no arribava als 2,3 milions d’espectadors ni al 14% de quota.

De tota manera, l’èxit que ha tingut la retrobada entre els primers participants d’OT ha posat sobre la taula la possibilitat de treure del calaix el format. Cruz i Mainat -que estan desvinculats de Gestmusic des del 2010- són els titulars dels drets del programa, però els han cedit a la productora durant dos anys. Per tant, la iniciativa de fer tornar el programa hauria de ser de Gestmusic. “Si no ho fan, són tontos”, va sentenciar Mainat a RAC1.

Cal tenir en compte que, encara que a Espanya el programa estigui desaparegut des de fa cinc anys, en alguns països encara s’emet actualment. Per exemple, al món àrab ja se’n prepara la dotzena edició, a l’Àfrica occidental s’està emetent la novena, a Hongria s’acaba d’estrenar la primera i a Grècia el format es recuperarà aquesta temporada després d’una dècada aturat.

stats