Publicitat
Publicitat

EL CONSUM TELEVISIU ARRIBA AL MÀXIM HISTÒRIC

Els nous canals i l'atur fan que hi dediquem quatre hores al dia

Passem més temps que mai Enganxats a la televisió

Cada català s'ha passat 241 minuts assegut davant la televisió cada dia del 2010. Això suposa gastar dos dels dotze mesos de l'any mirant la pantalla. Mai no s'havia consumit tanta televisió a Catalunya.

Quatre hores i un minut cada dia és el temps que va passar cada català mirant la petita pantalla durant l'any passat, de mitjana. És la xifra més alta des que es computen les audiències de televisió a l'Estat i, si es mira l'evolució de les dades, és fàcil concloure que el 2010 és l'any en què més televisió s'ha consumit a Catalunya de la història.

La dada es desprèn de l' Anàlisi televisiva 2010 feta pública per Barlovento Comunicación a partir de les dades que recull diàriament Kantar Media, i coincideix gairebé mil·limètricament amb la que va oferir al novembre la cinquena onada del Baròmetre de la Comunicació a Catalunya, elaborat per Fundacc, que xifrava el consum en 241,6 minuts diaris per català.

Tendència a l'alça
La xifra suposa un augment moderat respecte a les dades que oferia l'any passat Barlovento (236 minuts), però representa un salt molt més important en comparació amb la cinquena onada del 2009 del Baròmetre, que donava 227,5 minuts per persona i dia. Segons aquesta dada, doncs, l'augment ronda el 6% en un any, fet que contrasta amb l'estabilitat que s'observava fins llavors.

Joan Sabaté, director general de Fundacc, assenyala diversos elements que han contribuït a l'increment del consum televisiu. Segons Sabaté, la causa principal és l'oferta i, concretament, l'auge dels canals temàtics de la TDT. Entre aquestes cadenes "el creixement és de més del 100%", ja que s'ha passat d'un total de 15,5 minuts el 2009 a gairebé 32 el 2010.

La desaparició de la publicitat a TVE també té part de responsabilitat en l'assoliment del rècord de consum, ja que els canals públics estatals s'han mirat tres minuts més cada dia durant el 2010 (de 28,4 minuts s'ha passat a 31,6).

Joan Sabaté apunta també la crisi per explicar el fenomen. Segons les dades del Baròmetre, ha augmentat "el consum de perfils no actius", és a dir, jubilats i aturats, un col·lectiu que durant els darrers mesos ha crescut d'una manera molt important. "L'aturat -continua Sabaté- s'està a casa" i, segons sembla, dedica una part important del temps a mirar la pantalla.

Finalment, el director general del Baròmetre destaca també que han observat "una desviació del consum de les dones de la ràdio generalista cap a la televisió, sobretot en les franges de matí", de manera que la televisió ocupa un espai que fins ara pertanyia a la ràdio.

Per sobre de la mitjana
Les dades de Barlovento situen Catalunya per sobre de la mitjana estatal en matèria de consum televisiu, que és de 234 minuts per persona i dia i marca també un rècord històric i un gran salt respecte als 226 minuts de l'any passat. Tant al País Valencià com a les Balears el consum durant el 2010 va ser de 243 minuts diaris, lleugerament per sobre del Principat.

Més continguts de