Mèdia 10/12/2015

Una Marató per posar cara als “un de cada quatre” que tenen diabetis o obesitat

Toni Cruanyes i Ana Boadas presenten diumenge la 24a edició del programa solidari de TV3

Albert Castellví
3 min
Toni Cruanyes, Ana Boadas i Ricard Ustrell / CCMA

Sant Joan DespíLa percepció social sobre la diabetis i l’obesitat és que no són malalties tan greus com el càncer o les patologies cardiovasculars, per exemple. Però, com diu l’eslògan de La Marató d’enguany, aquests trastorns metabòlics afecten “una de cada quatre” persones, “i la meitat no ho sabem”. Per això, en aquesta ocasió, el programa solidari de TV3 i Catalunya Ràdio tindrà el repte afegit de “trencar aquesta percepció que no són patologies molt greus”, en paraules del director de la televisió pública Eugeni Sallent. “No són malalties èpiques”, admet la directora del programa, Carme Luque, però subratlla que els que les pateixen “estan lligats” per a tota la vida, perquè no tenen cura. “S’han de punxar deu cops al dia, no poden descansar mai”, continua, i indica que “això és el que s’ha de veure” diumenge a la 24a edició de La Marató.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Segons Luque, “l’eix bàsic” del programa seran els testimonis, que permetran “posar cara” a aquestes estadístiques que indiquen que un 25% dels catalans són diabètics o obesos. Entre les persones que passaran pel plató 1 de TV3 n’hi haurà de perfils molt diversos: nens petits i ancians, persones que fa pocs dies que hi conviuen i altres que les pateixen des de fa 70 anys, esportistes d’elit a qui la diabetis no els ha impedit seguir practicant la seva especialitat i persones a qui la malaltia els ha comportant “complicacions molt greus”, diu la directora. “Volem transmetre la sensació que tots en podem tenir, que li pot tocar a qualsevol”, explica.

Una vintena d’actuacions

A més dels testimonis, el programa comptarà amb les aportacions de metges i investigadors, que s’encarregaran de divulgar les causes i els efectes d’aquestes malalties i d’explicar quins avenços s’han fet en l’àmbit de la recerca per millorar-ne el tractament, i quines investigacions es podrien dur a terme amb els diners recollits gràcies a la iniciativa dels mitjans públics catalans.

Com és habitual, La Marató també tindrà una vessant molt important de xou televisiu, amb una vintena llarga d’actuacions, entre les quals destaquen les de Sopa de Cabra, Els Pets, Estopa, Brodas Bros i molts dels artistes que van participar al disc de La Marató, com Carlos Baute, Pepet i Marieta, Black o Nyandú. El Quartet Mèlt –guanyador de l’última edició d’'Oh happy day'–, els actors del musical 'Mamma mia!' o el mentalista David Baró també contribuiran a l’espectacle.

I un altre ingredient fonamental del programa seran les connexions amb l’exterior per mostrar algunes de les aproximadament 2.200 activitats que s’han organitzat en 700 municipis d’arreu de Catalunya per recaptar fons per al programa. “La Marató ha traspassat les parets de TV3 i s’ha convertit en un projecte de país”, destaca Eugeni Sallent en aquest sentit.

El fil conductor de tots aquests continguts seran Toni Cruanyes i Ana Boadas, que s’enfronten al repte de presentar un programa de 15 hores en directe –des de les 10.00 fins a la 1.00– i, especialment en el cas de Cruanyes, a adaptar-se a un registre sovint allunyat del que està acostumat a utilitzar als 'Telenotícies'. “Ens veureu fer coses inesperades”, avança el periodista.

Abans que es posi en marxa el programa televisiu, però, La Marató ja estarà en marxa. De 8.00 a 14.00, Ricard Ustrell presentarà a Catalunya Ràdio una edició especial i monotemàtica d’'El suplement' que inclourà diverses actuacions en directe i que tindrà com a plat fort una activitat solidària organitzada des del mateix programa: una ascensió al Puig de la Creu (Vallès Occidental) que culminarà amb una actuació de Llibert Fortuny, al cim, a les 12.00.

Tot plegat, amb l’objectiu de fer créixer tant com sigui possible el marcador del programa. Per contribuir-hi, més enllà de la participació a les activitats, hi ha la via tradicional del donatiu telefònic, que es podrà fer trucant al 905 11 50 50.

Rècord de vendes del disc

Amb 11.403.593 euros recaptats, La Marató de l’any passat es va convertir en la tercera que més diners ha recollit en els 24 anys d’història de la iniciativa. Superar aquesta xifra no serà fàcil, però de moment La Marató del 2015 ja ha batut un rècord, gràcies a les 220.000 còpies del disc que es van vendre el 29 de novembre, que han tornat a situar aquest CD com el més venut en un dia al món. Amb tot, Eugeni Sallent insisteix, un any més, que l’objectiu del programa no és batre rècords de recaptació, sinó aconseguir que “la societat se’l faci seu”. El director de TV3 també admet que hauria preferit que La Marató no coincidís amb la campanya electoral, però es mostra convençut que això no afectarà negativament el resultat.

stats