Publicitat
Publicitat

NOVES TECNOLOGIES

La plataforma s'organitza per afinitats i funciona com un gran suro de retalls

Pinterest, la nova xarxa emergent

Amb un creixement més ràpid que Google+ i Facebook, Pinterest ja supera els 10 milions d'usuaris. És la nova xarxa social de moda i el seu aspecte recorda els suros on s'enganxen tot tipus de retalls.

La xarxa social amb el creixement més ràpid de la història d'internet no és ni Google+ ni Facebook, sinó Pinterest, una nova plataforma -amb 10 milions d'usuaris i 11,7 milions de visites segons les últimes dades- que ha causat furor als Estats Units.

Pinterest recorda al tauler de suro on els adolescent pengen a cop de xinxeta retalls d'allò que els agrada: desenes de fotografies i retalls que formen un mosaic de preferències i interessos. A Pinterest -combinació de pin (clavar) i interest (interessos)-, els usuaris hi poden publicar una imatge i pujar-la a qualsevol dels murs disponibles, que aculllen, per exemple, els nous vestits de la temporada, els millors llocs per anar de vacances i les últimes receptes de cuina.

La majoria d'usuaris d'aquesta xarxa social són dones: els càlculs les situen entre el 65% i el 80% del total d'integrants de la pàgina. Però Pinterest també és un espai atractiu perquè les empreses i les marques s'hi creïn un perfil i facin difusió dels seus productes a partir de les afinitats dels usuaris.

Nou espai per a les empreses

"A Pinterest la manera de seduir la gent és a través d'interessos comuns", comenta Gemma Martí, del blog Martingales. Gemma i Romina Martí són dues germanes catalanes que venen els seus relats i il·lustracions a través d'internet i que veuen en Pinterest una plataforma de difusió perfecta per al seu projecte. "Estem convençudes que, a la llarga, sobretot un cop tinguem la botiga virtual enllestida, els clics que ja rebem a Pinterest podrien convertir-se en vendes", afirma Gemma Martí. Adverteix, però, que el perill que corren les marques és estar massa absortes en elles mateixes: "Si només mostres els teus productes, si només parles de tu mateix, la gent aviat se'n cansarà. I aquí hi ha la bellesa de Pinterest, que no és tan important qui ets com què t'agrada i què estàs disposat a compartir amb gent de gustos similars".

Ara per ara, l'únic problema amb què es troben les empreses catalanes presents a Pinterest és l'escassa implantació que té a fora dels Estats Units i Anglaterra. Però aquesta tendència es pot trencar ara que ja no cal una invitació per poder-s'hi apuntar.

Als EUA fins i tot l'exèrcit li ha trobat un ús, i ha ensenyat els soldats i les seves famílies a utilitzar-la i compartir continguts amb categories com "Estil i moda de l'exèrcit", "Exercicis d'entrenament" o "Veterans".

Les escoles també estan intentant trobar el seu lloc en aquesta plataforma, i ja hi ha diversos professors que la utilitzen per afavorir el procés d'aprenentatge dels alumnes. "Hi ha estudiants que tenen més facilitat per aprendre visualment", explica Meritxell Viñas, experta en l'ús de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) a les aules. "Aprendre els elements químics agrupant fotografies de diferents materials segons la seva composició, penjar imatges de les diferents etapes històriques o reunir imatges dels escriptors d'una certa època pot fer que l'alumne recordi els conceptes amb més claredat", conclou.

Polèmica pels drets d'autor

Una de les crítiques que ha rebut Pinterest és la seva política de drets d'imatge. La majoria d'usuaris que pengen fotografies no en són els propietaris, i tot i que quan es puja una imatge la plataforma en demana l'autor, moltes es difonen sense que hi consti el nom legítim. Pinterest té un apartat en què es pot denunciar la utilització sense permís de les fotografies, però és realment difícil que una persona sàpiga quan algú ha penjat una creació seva a la xarxa social.

Diversos contenidors d'imatges ja han començat a prendre mesures per evitar l'ús fraudulent del seu contingut. Flickr, per exemple, ha creat una eina especial per impedir que els usuaris de Pinterest puguin penjar fotografies protegides per drets d'autor. Així, només els continguts que siguin públics i tinguin el botó de compartir activat podran ser pujats a Pinterest, segons Flickr.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT