30/12/2011

Pronòstic per al 2012

2 min

Aquest any que ve s'aclarirà quin és el model de negoci que ha de permetre traslladar al món digital el valor editorial, comercial i institucional que els diaris de paper acumulen sota les seves capçaleres. Serà molt emocionant. Els que no l'encertin o s'hi posin tard quedaran ferits de mort.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Sabrem quina de les opcions té millors perspectives de cobrir els costos del periodisme: si el tot-de-franc i vinga la publicitat o els diversos sistemes de pagament per continguts que s'han posat a rodar el 2011 via aplicacions o via web amb les diverses variants segons el tipus de consum: per nombre de pàgines vistes, en funció l'aparell que es fa servir, actualitzacions, etcètera. Afino el pronòstic. Triomfaran el pagament modulat -accés de franc fins a un nombre de pàgines vistes o segons procedència (cercadors, xarxes socials…), com el de The New York Times o Financial Times - i les aplicacions per a dispositius mòbils.

Tinc una sola raó principal i algunes de menors. Deixem estar les menors -per exemple, que gairebé tots els adults occidentals farem servir telèfons intel·ligents a finals de 2012- i anem al gra: les marques que deixen diners de debò en publicitat volen saber qui interactua amb els seus anuncis. Més encara: volen triar-ne el receptor. Només el pagament encaixa amb aquesta estratègia.

Afegeixo que en pocs casos n'hi haurà prou amb els ingressos per continguts i per publicitat per sostenir una operació tan cara com el periodisme. Així que les editores que vulguin romandre dempeus el 2013 hauran de posar en marxa altres negocis per sostenir-se. No, no pensi en ajuts públics: la gent estem molt empipats i no entendríem, posem per cas, que la nostra canalla continuï rebent classes en barracons perquè alguns diaris tapen la seva ineficàcia amb els diners de tots. Bon any.

stats