Publicitat
Publicitat

CRÍTICA PREMSA

Pronòstic per al 2012

Aquest any que ve s'aclarirà quin és el model de negoci que ha de permetre traslladar al món digital el valor editorial, comercial i institucional que els diaris de paper acumulen sota les seves capçaleres. Serà molt emocionant. Els que no l'encertin o s'hi posin tard quedaran ferits de mort.

Sabrem quina de les opcions té millors perspectives de cobrir els costos del periodisme: si el tot-de-franc i vinga la publicitat o els diversos sistemes de pagament per continguts que s'han posat a rodar el 2011 via aplicacions o via web amb les diverses variants segons el tipus de consum: per nombre de pàgines vistes, en funció l'aparell que es fa servir, actualitzacions, etcètera. Afino el pronòstic. Triomfaran el pagament modulat -accés de franc fins a un nombre de pàgines vistes o segons procedència (cercadors, xarxes socials…), com el de The New York Times o Financial Times - i les aplicacions per a dispositius mòbils.

Tinc una sola raó principal i algunes de menors. Deixem estar les menors -per exemple, que gairebé tots els adults occidentals farem servir telèfons intel·ligents a finals de 2012- i anem al gra: les marques que deixen diners de debò en publicitat volen saber qui interactua amb els seus anuncis. Més encara: volen triar-ne el receptor. Només el pagament encaixa amb aquesta estratègia.

Afegeixo que en pocs casos n'hi haurà prou amb els ingressos per continguts i per publicitat per sostenir una operació tan cara com el periodisme. Així que les editores que vulguin romandre dempeus el 2013 hauran de posar en marxa altres negocis per sostenir-se. No, no pensi en ajuts públics: la gent estem molt empipats i no entendríem, posem per cas, que la nostra canalla continuï rebent classes en barracons perquè alguns diaris tapen la seva ineficàcia amb els diners de tots. Bon any.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT