TELEVISIÓ
Mèdia 25/06/2016

S’acaba la temporada de Merlí, Bertín i Berlín

El curs televisiu ha tingut alguns èxits sonats, però també decepcions importants a TV3 i La 1

Albert Castellví Roca
6 min
S’acaba la temporada  de Merlí, Bertín i Berlín

BarcelonaEl curs televisiu acaba més tard que l’escolar, a mitjans de juliol, però a hores d’ara les cadenes ja han jugat totes les cartes que tenien guardades per a aquesta temporada i en alguns casos comencen a mostrar fins i tot les que reservaven per a l’estiu. És, doncs, moment de fer balanç.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

TV3

Èxit rotund de ‘Merlí’ però final de temporada molt fluix

En l’àmbit català, la temporada té un nom propi indiscutible: Merlí. El personatge interpretat per Francesc Orella va protagonitzar a la tardor una sèrie que va aconseguir, de mitjana, 561.000 espectadors i un 18,3% de quota de pantalla, uns registres que cap altra sèrie de TV3 havia assolit, en la seva primera temporada, des del 2008. També en l’apartat de ficció, Nit i dia va obtenir uns registres correctes, 385.000 seguidors i un 13,2% (la mitjana de la cadena és d’un 12,5%), però, en canvi, Cites està fent curt: té 293.000 espectadors i un 9,4%, molt per sota de les xifres de fa un any, quan va arribar al 12,6% i 376.000 persones.

Aquesta sèrie, però, és només una de les decepcions que s’ha endut la televisió pública en aquest últim trimestre. La principal és, sens dubte, Generació selfie, que ha punxat estrepitosament els dimecres a la nit: comptant només els capítols emesos en prime time (des de la setmana passada se n’emeten dos de consecutius) s’ha quedat amb un insòlit 5,7% i 161.000 espectadors, i va arribar a un mínim de 102.000 persones i un 3,6% de share, unes xifres exageradament baixes per a aquesta franja al canal públic. Tampoc no està funcionant Arrelats, que fins ara acumula 243.000 seguidors i un 8,4%, mentre que Còmics show no ha pogut repetir els registres del format original i s’ha quedat amb un 9,2% i 234.000 espectadors.

Catalunya Experience, que va començar amb força però es va anar desinflant, va tancar per sota de la mitjana (10,9%), però tot i així ha renovat, i el programa sobre ornitologia Tocats de l’ala va fer un paper força digne, amb 255.000 seguidors i un 12,3%, però va quedar molt lluny de Caçadors de bolets, al qual havia de substituir i que la temporada passada s’havia anotat un 17,5% de share. La nota més positiva en el camp dels programes la va posar Economia en colors, que va aconseguir un 14,8% i 436.000 seguidors.

La 1

La batalla amb Osborne marca un any d’encerts en la ficció

Si a Catalunya el protagonista de la temporada ha sigut Merlí, a Espanya ha sigut Bertín Osborne. Abans de trencar relacions amb La 1, a mitjans de març, el seu programa En la tuya o en la mía havia assolit una quota de pantalla del 18,7% a Espanya (gairebé el doble de la mitjana del canal, que voreja el 10%), amb 3.378.000 espectadors. El format va funcionar també a Catalunya, on la televisió estatal té un 7% i En la tuya o en la mía va arribar al 10,9%.

El comiat d’Osborne va deixar La 1 sense el puntal principal, però la pública ha trobat altres reclams en la ficció: Olmos y Robles (que va arribar al 14,3%) i El Caso (amb un 10,6%) ja han renovat, i Carlos, rey emperador possiblement també ho hauria fet si no hagués sigut dissenyada per tenir una sola temporada. La sèrie sobre el monarca va tenir 2,2 milions d’espectadors i un 11,7% de quota, unes xifres molt inferiors a les d’ Isabel però que han empès cap amunt l’audiència del canal.

En canvi, la ficció de José Mota El hombre de tu vida ha empès en sentit contrari, ja que s’ha quedat amb un 9,6% i 1.465.000 seguidors. Però en la llista de fracassos aquest no és pas el més destacat. La pitjor estrena de la temporada per a La 1 va ser el concurs Cuestión de tiempo, cridat a fer reflotar les tardes però que va ser cancel·lat al febrer després de només nou capítols (s’emetia diàriament) amb un 4% i menys de mig milió de seguidors a tot l’Estat. Aquest espai havia substituït el magazín de salut Esto es vida, que TVE va mantenir durant quatre mesos tot i que va quedar-se per sota del 5%. També a les tardes, la ficció Centro médico obté un discret 6,6%. L’última incorporació a la graella de La 1 ha sigut l’espai de prime time Desafía tu mente, que de moment no ha fet forat i es queda amb un 7,1%.

Telecinco

L’Eurocopa arrodoneix una temporada d’èxits

Va costar que Mediaset es decidís a comprar l’Eurocopa, però a l’hora de la veritat el retorn en termes d’audiència (caldrà veure si també en ingressos) està sent molt positiu. Fins ara el campionat ha liderat l’audiència cada dia tant a Espanya (on acumula un 36,7% de share i 5,7 milions d’espectadors) com a Catalunya (amb 710.000 persones i un 26,2%). Però això només serà la cirereta a una temporada d’èxits a Telecinco, que acumula 21 mesos seguits de lideratge a l’Estat i s’acosta al 15% de mitjana aquest curs. Hi han ajudat estrenes com Got talent España (que va arribar al 19% de quota i a 2,7 milions d’espectadors) i el fitxatge de Bertín Osborne després del seu adéu a TVE: Mi casa es la tuya gairebé ha calcat els registres d’ En tu casa o en la mía, amb 3,2 milions d’espectadors i un 18,7%.

A la banda negativa hi ha l’intent de portar Cámbiame al prime time : Cámbiame de noche es va quedar amb un 9,3% i va ser cancel·lat al cap de dos mesos. Pel que fa a 26-J: Quiero gobernar, en què un grup de nens entrevistaven els candidats a les eleccions, també es va quedar amb xifres discretes tenint en compte el context de la cadena: 2.089.000 persones i un 11,7% de share.

Antena 3

Les sèries i el futbol compensen la decepció de ‘Top dance’

La ficció ha sigut la principal arma d’Antena 3. Les tres sèries que ha estrenat han rebut el suport de l’audiència, especialment Mar de plástico, que va superar el 21% de quota durant la tardor, amb 3.754.000 espectadors, i ja prepara la segona temporada. La embajada també està funcionant molt bé (fins ara acumula un 16,8% de quota i 3 milions de seguidors), i Buscando el norte, tot i quedar-se amb xifres més baixes (2.736.000 persones i un 15,2%), també supera de llarg la mitjana del canal, que és del 13,4%. Malgrat tot, aquesta ficció rodada parcialment a Berlín no tindrà continuïtat. Una altra incorporació que ha ajudat a fer créixer els números d’Antena 3 ha sigut la Champions, que de mitjana va superar el 33% de quota i els 6,2 milions d’espectadors i va millorar, per tant, els 5,7 milions i el 30,7% que havia aconseguit la competició a La 1 la temporada passada.

Però el canal d’Atresmedia també s’ha endut decepcions, entre les quals destaca Top dance, que va ser cancel·lat després de quatre entregues per un descens en picat que el va deixar, de mitjana, en el 10,8% de share. Aquí mando yo va ser retirat després de fer un 8,4% el primer dia: oficialment se li estan fent millores però no se n’ha sabut res més des de l’abril. Pel que fa a Dos días y una noche, es va quedar amb un 11,1% i 1,9 milions d’espectadors. Els especials amb polítics de les últimes setmanes han rebaixat aquests registres.

Cuatro

De l’error de ‘Rabia’ a l’encert de ‘First dates’

Cuatro va iniciar la temporada estrenant una de les seves principals apostes, la sèrie Rabia, però aviat va quedar clar que no l’havia encertat. La ficció no va arribar al milió d’espectadors i va quedar per sota del 6,8%, la mitjana de la cadena, i va acabar marxant per la porta del darrere després de ser reubicada a la matinada. No li va anar gaire millor a l’espai de debat Un tiempo nuevo, que després d’haver punxat a Telecinco el curs passat es va quedar en un insuficient 4,7% a Cuatro, que el va retirar al desembre.

Aquest canal ha estrenat molts formats, amb equilibri entre encerts i errors. A la banda negativa, l’espai de coaching Mejor llama a Pilar no va passar del 5,5%, i Quiero ser monja es va quedar en el 5,3%. Però els dos fracassos més clars han sigut Toma partido (que només va durar vuit dies a l’ access prime time, durant els quals va obtenir un ínfim 2,9%) i Cintora a pie de calle, que va aguantar un mes i mig i es va acomiadar amb un 6,4%. A l’altre costat, First dates s’ha consolidat a l’access amb un 7,1% des de l’abril, 9 meses con Samanta es va enfilar fins a l’11,1% i El xef va assolir un 9,5%. Les sèries estrangeres, com CSI Cyber (6,9%), Rosewood (7,3%) i Zoo (8,3%), també han fet un bon paper, igual que Quantico, que dilluns va debutar amb un excel·lent 12,4%.

La Sexta

Poques novetats i amb un rendiment força discret

La Sexta només ha incorporat tres novetats a la graella, i amb resultats poc satisfactoris. Només Constructor a la fuga, amb 1,5 milions de seguidors i un 8,6%, va superar la mitjana del canal, que és del 7,4%. En canvi, A mi manera, en què set cantants es versionaven els uns als altres, no va passar del 6,1%, i Merlí s’ha quedat amb un 5,4%. Curiosament, la sèrie obté millors resultats a Catalunya (5,7%), on ja s’havia emès, que al conjunt d’Espanya.

8TV

L’aposta per ‘Trencadís’ no dóna bon resultat

8TV va reforçar la graella al setembre amb la incorporació de Trencadís, però el programa no va triomfar. La cadena li va mantenir la confiança durant set mesos, però finalment va prescindir-ne per Setmana Santa, amb un 3% de quota acumulada i 46.000 espectadors. L’espai d’esports El trident, per la seva banda, només va durar quatre setmanes, en les quals es va quedar amb un 2,9%. El canal, en canvi, s’ha beneficiat de l’aportació de sèries estrangeres com Roma, que amb un 5% de share ha superat àmpliament el 3,7% que té de mitjana 8TV.

stats