Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

Sacsejada al món dels 'tablets'

No n'hi ha prou d'imitar el líder; cal oferir alguna cosa nova. I si és el preu, sempre hi ha alguna trampa al darrere

L'iPad més econòmic, amb 16 GB de memòria i connexió wifi, costa 479 euros. D'aquí cap amunt, fins als 799 euros del model més complet. Apple ja n'ha venut més de 30 milions d'unitats; admirable, tractant-se d'un aparell que fa un any i mig no existia i que, per tant, no érem conscients de necessitar. La febre pels tablets s'ha propagat amb rapidesa, impulsada pels mitjans de comunicació que, suposadament, els havien d'aprofitar per recuperar part dels ingressos perduts per les edicions de paper i no compensats per les edicions web. (Possibilitat que no s'ha materialitzat: News Corporation, pionera a l'hora de treure un diari de pagament exclusiu per a iPad, va anunciar la setmana passada que també el posarà a Facebook per ampliar-ne l'audiència.)

En qualsevol cas, cada cop hi ha més consumidors interessats en un tablet i més fabricants disposats a vendre'ls-en un. Però el domini de l'iPad és aclaparador: fins ara, cap de les alternatives ha aconseguit una presència significativa en el mercat. La majoria dels competidors, basats en el sistema Android de Google, no van gaire més enllà d'intentar imitar l'iPad sense oferir gaire avantatge en el preu. Als dos que presumien d'originalitat, el TouchPad d'HP i el PlayBook de BlackBerry, no els va gaire millor: el primer s'ha deixat de fabricar i es diu que el segon té els dies comptats, tot i que el seu fabricant ho nega.

Però sembla que el panorama podria canviar de la mà de dos nouvinguts, amb propostes alternatives a l'iPad molt diferents, però coincidents en dos aspectes: un preu agressiu i una base Android que fan tot el possible per amagar. Per al 24 d'octubre està previst que surti al mercat el Grid 10 de Fusion Garage. És la segona generació del JooJoo, tan fracassat que l'empresa regalarà un tablet del model nou als escassos compradors de l'antic. Té una interfície d'ús innovadora, amb una quadrícula infinita sobre la qual es poden disposar lliurement les icones de les aplicacions, i prestacions de gamma alta: pantalla panoràmica de 10,1 polzades, processador de doble nucli i càmera. El seu argument competitiu: un preu de 299 €, 180 menys que el tablet equivalent d'Apple. El conseller delegat de Fusion Garage, Chandra Rathakrishnan, assegurava fa uns dies a Barcelona que aspiren a compensar-ho amb els ingressos que obtinguin per venda de serveis complementaris. Ja ho veurem.

L'altre nouvingut al món dels tablets , Amazon, no ho és tant en realitat. Una de les aplicacions d'aquests dispositius és la lectura digital, i la botiga més gran del món ja fa gairebé quatre anys que ven els seus lectors de llibres electrònics Kindle, l'èxit del qual s'ha disparat a mesura que creixia el catàleg de títols disponibles, fins arribar al milió actual -als EUA, esclar, mentre aquí ens ho seguim mirant de lluny-. Aquesta setmana, Amazon ha renovat la gamma Kindle amb dos models nous que prescindeixen del teclat físic, un dels quals incorpora pantalla tàctil, i n'ha abaixat el preu fins als 79 dòlars en la versió més bàsica, que va ensenyant anuncis mentre l'usuari no llegeix res. Però l'estrella de la nova gamma és el Kindle Fire, un tablet amb pantalla tàctil de set polzades en color, d'aspecte gairebé idèntic al PlayBook (de fet, són fets al mateix lloc), però completament centrat en el consum de contingut digital de la mateixa botiga: amb el Fire es poden comprar i veure llibres, cançons, pel·lícules i sèries de TV, però només a Amazon. S'hi poden instal·lar aplicacions Android, però no les del Market de Google, sinó les de l'Amazon Android App Store. El Fire no aspira a substituir l'ordinador, sinó a ser la finestra preferent de consum multimèdia del seu usuari. L'empresa espera vendre'n uns quatre milions d'unitats en el que queda d'any i confia que els ingressos per venda de contingut compensin un preu, 199 dòlars, que els permetrà obrir una capa del mercat que l'iPad no contempla.

El més enginyós de tot és que Amazon traurà rendiment de l'ús que els compradors del Fire en facin encara que no li comprin ni un sol fitxer MP3: amb l'excusa d'accelerar les descàrregues, tota la navegació web feta amb el nou tablet passa pels servidors de l'empresa, que anirà acumulant unes dades valuosíssimes sobre les pàgines que visiten els seus usuaris, els productes que compren i els serveis que contracten. Fins i tot si es compromet a respectar l'anonimat dels usuaris, amb aquest conjunt de dades Amazon coneixerà, igual o més bé que Google, els nostres patrons de comportament a la xarxa i com transformar-los en ingressos. Comencem a ser les pàgines per què naveguem.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT