Publicitat
Publicitat

LA NO-FICCIÓ, DE MODA

La coincidència dels dos espais a la graella no impedeix que guanyin audiència

'Salvados' i '30 minuts': doble bany de realitat els diumenges

L'interès per la no-ficció ha fet guanyar audiència tant a Salvados com a 30 minuts. No és només una qüestió d'espectadors a tant el quilo: tots dos eixamplen els temes de què tracta la televisió.

Aquest vespre (21.30 h) Jordi Évole entrevista l'expresident català Jordi Pujol al programa Salvados . Minuts després (21.50 h) el 30 minuts ofereix una edició especial amb un reportatge que mostra etarres penedits demanant perdó a les famílies de les víctimes de l'organització. Tots dos programes s'enfronten per un públic similar, tot i que el 30 minuts es beneficia d'una audiència de partida més àmplia, ja que TV3 té una base que triplica la de La Sexta.

Malgrat aquest desavantatge de sortida, Évole s'ha guanyat el respecte gairebé unànime de la crítica (i, pel camí, un Ondas i el Ciutat de Barcelona, en els últims mesos). Amb Salvados s'ha espolsat el seu personatge anterior d'El Follonero. Aquelles impertinències humorístiques amb què interrompia el programa d'Andreu Buenafuente ara s'han transformat en preguntes esmolades que incomoden l'entrevistat. El punt de partida és l'humor, però el d'arribada és el periodisme: Salvados és una de les poques finestres de la televisió espanyola en què s'aborden alguns dels temes que semblen tabús a la resta de la cadena: des d'ETA als subsidis andalusos, passant per la monarquia o la bombolla del futbol.

El programa ha anat guanyant audiència. Les cinc emissions més vistes corresponen totes a l'última etapa, iniciada al mes de gener. De mitjana, des del setembre del 2011 fins avui, l'espai aplega 244.000 espectadors a Catalunya, que suposen el 8,1% dels que en aquell moment estan mirant la televisió. En el conjunt de l'Estat, el share baixa fins al 6,9% per una audiència d'1,3 milions d'espectadors.

El periodista ha explicat, però, que el més important no sempre és l'audiència, sinó l'efecte que pot causar un reportatge. En una entrevista feta per Carles Capdevila a l'ARA, en motiu de l'Ondas, Évole explicava: "Correm el risc d'expulsar programes de la televisió generalista. S'ha de valorar la repercussió social d'un programa, no només la xifra d'espectadors. La dictadura de les audiències condiciona massa el nostre estat d'ànim, la nostra supervivència".

Seguits a les xarxes socials

En el cas del 30 minuts , la seva audiència mitjana, aquest curs, ha estat de 366.000 espectadors, i ha tingut una quota del 15,2%. Això suposa un creixement de més del 20% respecte dels espectadors de la temporada anterior (302.000). Com en el cas de Salvados , el programa triomfa també a les xarxes socials i, més enllà del seu nombre de seguidors (9.594) a Twitter, acostuma a col·locar els seus programes en els rànquings de tendències. Salvados , per part seva, compta amb 42.585 seguidors a Twitter.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT