Publicitat
Publicitat

CONCENTRACIÓ TELEVISIVA

La Sexta i Antena 3 acorden la seva fusió

El grup resultant tindrà prop d'un 26% d'audiència i plantarà cara a Mediaset després de fer-se amb Cuatro. Entre totes dues companyies audiovisuals, sumaran el 80% del pastís publicitari.

Planeta i Mediapro han donat el sí després de mesos de festeig: la fusió entre Antena 3 i La Sexta ja és una realitat. La cadena de les productores posseirà d'entrada un 7% de les accions del nou grup, ampliable de forma esglaonada fins a un màxim del 14% en funció del compliment d'uns objectius de resultats econòmics en els propers exercicis.

Neix així un grup mediàtic que pot disputar el lideratge televisiu que ha gaudit Mediaset els darrers mesos, arran de l'absorció de Cuatro per part de Telecinco. El nou Grup Antena 3 tindrà una audiència de prop del 26% i un total de vuit canals: a més dels dos principals, Neox, Nova i Nitro, per part de Planeta; i La Sexta 2, La Sexta 3 i Gol TV per part de la cadena de les productores. El Grup Mediaset va sumar el novembre passat un share d'un 26,4% si es suma també l'audiència de Factoría de Ficción, La Siete, Boing i Divinity.

Oligopoli publicitari

Entre tots dos gegants acapararan doncs el 50% aproximat de l'audiència total. Però és en la gestió de la publicitat on aquesta situació d'oligopoli serà més evident: fonts del sector calculen que més del 80% dels ingressos per anuncis televisius a l'Estat estaran gestionats per un dels dos colossos. La renúncia de TVE a tenir publicitat afavoreix aquesta elevada concentració en només dues mans.

Tot i que l'operació, el preu de la qual no ha transcendit, es presenta com a una fusió, totes dues parts arriben a l'altar amb condicions molt diferents. Antena 3 té una clara posició de dominància: no només a nivell d'audiència sinó, sobretot, pels bons resultats econòmics dels darrers anys. La Sexta, en canvi, acumula pèrdues en tots els exercicis des de la seva posada en marxa i la crisi publicitària dels darrers tres anys ha bloquejat les perspectives de futur per al canal.

L'operació de fusió es va posar en marxa a finals del 2009, després que La Sexta no aconseguís, durant els mesos anteriors, tancar un acord amb Prisa per integrar-se amb Cuatro. La metàfora del prometatge ha estat alimentada pels propis responsables de la cadena. Mikel Lejarza, director general d'Antena 3, reconeixia ja al desembre d'aquell anys que tots dos grups estaven en plena fase de festeig. En van seguir episodis d'encontres i distanciaments: l'accionista Televisa pressionava perquè es consumés la fusió –La Sexta era l'única branca en pèrdues de la seva cartera– però la resta de socis perseguien forçar un pacte que permetés mantenir la línia editorial i la segmentació dels canals existents.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT