Mèdia 01/09/2016

TV3 tanca un estiu per oblidar amb un nou mínim històric a l'agost

Obté un 9,4% i se situa tercera per segon mes consecutiu

Albert Castellví
3 min

[Si mires aquest contingut des d'una 'app' d'un dispositiu mòbil, clica aquí per veure'n el gràfic.]

TV3 ha tocat fons aquest mes d'agost. Després d'haver-se anotat al juliol el pitjor registre mensual de la seva història, amb un 10,1% de quota de pantalla, ara s'ha deixat, de cop, set dècimes més, i ha baixat fins al 9,4%. Es tracta, doncs, del primer cop que la televisió pública catalana tanca un mes per sota del 10% de 'share', i ha trencat aquesta barrera de forma molt clara. A més, TV3 ja acumula tres mesos consecutius sense ser líder, i els dos últims ha ocupat la tercera posició, per darrere de Telecinco i Antena 3.

L'agost sol ser, habitualment, el pitjor mes de l'any per a TV3, però els registres d'aquest estiu han estat especialment dolents. El 2015, la pública va perdre el lideratge el vuitè mes de l'any, però va fer-ho per només una dècima –va ser segona– i amb un 11,7%. Tant al juny com al juliol, en canvi, havia conservat la primera posició sense gaires dificultats.

El precedent més clar de la situació actual es pot trobar l'estiu del 2014, en què TV3 també va perdre el lideratge durant tres mesos consecutius, del juny a l'agost, i els dos últims va ser tercera. L'agost era l'anterior mínim històric de la cadena, que es va quedar amb un 10,2%.

TV3 ha hagut de fer front aquest estiu a diversos elements que li han jugat en contra: al juny i al juliol Telecinco va emetre l'Eurocopa, que va contribuir a impulsar-la fins al primer lloc, i a l'agost Televisió Espanyola ha emès els Jocs Olímpics, que han fet pujar les xifres d'aquest grup i, en conseqüència, han afectat negativament els altres canals.

A més, la mala situació financera de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha obligat TV3 a estrenye's el cinturó més que mai durant l'estiu: el mateix director de la cadena, Jaume Peral, va explicar que s'havien reservat per a la temporada regular alguns formats que inicialment estaven pensats per a l'estiu. A això cal afegir-hi, però, una tendència a la baixa que fa mesos que dura a TV3: des del 13,2% del febrer, els seus resultats s'han anat desinflant cada més, i les estrenes del tram final de la temporada –'Cites', 'Arrelats', 'Còmics show', 'Cosins germans'– s'han quedat amb xifres molt discretes.

Telecinco es manté al capdavant

L'altra cara de la moneda és Telecinco, que lidera a Catalunya per tercer mes consecutiu malgrat una baixada important a l'agost: del 12% del juliol ha caigut fins al 10,2%, que és la pitjor dada dels últims dotze mesos però que supera el 10% de fa un any. Antena 3, per la seva banda, ocupa el segon lloc amb un 9,8%, una xifra que empitjora en nou dècimes la del juliol i que és, de fet, una de les més baixes que ha obtingut aquesta cadena en els últims anys, empatada amb la del juny.

L'únic canal generalista que millora a l'agost és La 1, que gràcies a l'impuls dels Jocs Olímpics arriba al 7,8%, la millor dada des del gener de l'any passat. La pública, però, continua quarta i sense cap opció de lluitar pel podi. Darrere seu, Cuatro remunta una dècima, fins al 6,8%, i bat sense problemes La Sexta, que manté el sisè lloc del juliol malgrat recuperar una dècima i situar-se en el 5,9%.

Pel que fa a 8TV, segueix notant l'absència dels seus principals programes i tanca l'agost amb un 2,5%, quatre dècimes menys que al juliol. Tot i així, millora substancialment l'1,8% amb què s'havia quedat fa un any.

Per la seva banda, els canals temàtics de la CCMA experimenten molt poques variacions a l'agost: l'Esport3 millora una dècima però es queda en un 0,8%, el Super3 repeteix l'1,2% del juliol i el 3/24 cau una dècima, fins a l'1,4%.

stats