Publicitat
Publicitat

ESTRENA

La segona temporada del programa d'arqueologia s'estrenarà demà

TV3 torna a buscar història 'Sota terra'

El programa d'arqueologia Sota terra tornarà demà a la graella de TV3. Eudald Carbonell i Fermí Fernàndez presenten un espai que vol posar llum sobre punts desconeguts de la història de Catalunya.

Fermí Fernàndez i Eudald Carbonell es tornaran a associar a partir de demà (22.30 h) per fer públics alguns aspectes encara desconeguts de la història de Catalunya, els que no es troben ni a les biblioteques ni a Google, sinó buscant la informació directament sobre el terreny. O, més aviat, sota el terreny.

L'actor i l'equip d'arqueòlegs que comanda Carbonell recorreran tot el país, des de l'Empordà fins al delta de l'Ebre i des de Barcelona fins al Pallars, en aquesta segona temporada de Sota terra , que en cadascun dels 13 episodis de què constarà remenarà les pedres d'un jaciment arqueològic diferent amb l'objectiu de trobar-hi pistes sobre el que hi va passar anys enrere.

En alguns casos viatjaran tot just fins al segle XIX, però en d'altres la investigació els durà fins al Juràssic. Carbonell destaca justament la gran "varietat" de temes que es tractaran en aquesta segona temporada, durant la qual s'intentarà aprofundir en la relació que es pot establir entre les restes trobades al subsòl català i la història europea i mundial.

Només tres dies

Però més enllà de descobrir història, un altre dels objectius fonamentals de Sota terra és explicar com treballen els arqueòlegs, quins recursos i quines eines fan servir per analitzar els objectes que troben, quins procediments els permeten convertir aquestes restes en proves per a la reconstrucció d'un passat desconegut i quina importància té la tasca que fan a l'hora de saber què va passar en èpoques pretèrites. I tot això sense perdre mai el sentit de l'humor i un punt d'espectacularitat, potenciat pel brevíssim termini que el programa els dóna per a cadascuna de les investigacions: només tres dies. En aquest temps, molt més curt del que utilitzen habitualment els arqueòlegs per a les seves investigacions, cal arribar al jaciment, plantejar la hipòtesi de treball, decidir on s'ha d'excavar, trobar-hi pistes, analitzar-les, treure'n conclusions i confirmar o desmentir la hipòtesi.

L'equip del programa remarca que el rodatge es fa, efectivament, en els tres dies establerts, fet que sovint obliga a fer les excavacions -i el rodatge- en condicions poc favorables: "Plogui o no plogui s'ha de rodar, si cal amb protecció perquè no es mullin les coses", explicava a l'ARA Eudald Carbonell.

Un altre dels elements que contribueixen a fer més amè el seguiment de les excavacions són els experiments en què tant el presentador com els mateixos arqueòlegs fan de conillets d'Índies. Al llarg de la temporada descobriran com vivien els soldats romans i els guerrers templers, aprendran a fer àmfores i a buscar or i comprovaran si és gaire dur caminar els 75 quilòmetres que separen els pobles de Moià i Capellades.

En aquesta segona temporada, el programa tindrà una extensió més enllà de la pantalla de televisió: des de fa uns dies ja està actiu el blog de Sota terra , en el qual l'equip del programa situarà cada capítol en el seu context històric, actualitzarà el diari de viatge, oferirà informació sobre els jaciments i aclarirà conceptes relacionats amb el món de l'arqueologia amb l'ajuda d'un diccionari.

Torna més d'un any després

La primera temporada de Sota terra es va emetre per TV3 entre els mesos de juny i setembre del 2010. De mitjana, els 13 episodis de què va constar van aconseguir una audiència de 361.000 espectadors i una quota de pantalla del 13,8%, tot i que es va veure força perjudicat per l'època de l'any en què li va tocar competir: durant el mes d'agost, en què les xifres d'audiència canvien radicalment respecte a la resta de l'any. Els resultats del programa, doncs, van ser força més baixos del que és habitual, però de fet la mitjana dels capítols emesos entre el juny, el juliol i el setembre van superar els 450.000 seguidors i el 15% de share .

Ara, gairebé un any i mig després, TV3 recupera aquest programa coproduït per la cadena i Batabat per emetre'l cada diumenge, just després del 30 minuts .

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT