Publicitat
Publicitat

TELEVISIÓ PÚBLICA

'¿Conoces España?' i 'Conectando España' són els últims espais amb aquesta fórmula

TVE troba ingressos extres en el patrocini

TVE mitiga la falta de publicitat i la retallada pressupostària amb el patrocini, que permet finançar espais esportius i culturals. ¿Conoces España? i Conectando España són els últims a apuntar-s'hi.

Sense anuncis i amb una retallada de 204 milions d'euros, RTVE esmola l'enginy per trobar noves fórmules d'ingressos que li permetin tirar endavant la graella. El patrocini n'és la principal. La llei general de la comunicació audiovisual del 2010 -la mateixa que va desproveir TVE de publicitat- permet aquesta fórmula quan es tracta d'"esdeveniments esportius i culturals que s'emmarquin dins de la missió de servei públic". Gràcies a la publicitat, RTVE va facturar el 2009 uns 450 milions d'euros, que des d'aleshores no percep. Com a contrapartida, les empreses de telecomunicacions estan obligades a destinar un 0,9% dels seus ingressos als mitjans públics estatals, les televisions en obert han de destinar-hi un 3% i els canals de pagament, un 1,5%. RTVE va rebre un total de 496,85 milions d'euros el 2011 gràcies a la seva aportació.

Entre els patrocinadors de TVE destaca Telefónica, que ha finançat el retorn a la televisió pública de Julia Otero, segons va explicar ella mateixa al seu Twitter. "No va a càrrec del pressupost de TVE", va aclarir sobre el seu nou programa, Entrevista a la carta . També La nube , l'espai de La 2 en què Toni Garrido s'acosta a les noves tecnologies, té el segell de la companyia. Així mateix, Telefónica està present a Amar en tiempos revueltos i Saber y ganar . Segons va explicar el grup ja a l'octubre, amb la col·laboració amb RTVE "a més de ser distribuïdora de continguts participa activament en la seva creació aportant-hi una visió diferent i complementària".

Amb tot, les normes són molt restrictives amb les marques que financen programes de la cadena pública. La seva presència acostuma a limitar-se a una menció de cinc segons al principi de l'emissió -acompanyada del logotip de la marca- i uns cinc segons més quan acaba el programa. Tot i que el patrocini va començar a La 2, no ha trigat a proliferar a la graella de la primera cadena.

La tàctica del patrocini s'aplicarà al pròxim programa de La 1: Conectando España , tot i que encara no ha transcendit quina marca hi donarà suport. L'espai recorrerà les petites poblacions de l'Estat, les que tinguin entre 80 i 3.000 habitants. S'hi parlarà amb els vilatans amb intencions de demostrar que el món rural ha evolucionat amb els temps i que els pobles també fan un bon ús d'internet i les noves tecnologies.

Conectando España és un docu show produït per la companyia Media Media, artífex també d' España directo , que va inaugurar el 2005 aquest tipus de format. El 2010 va sumar-s'hi Destino: España , que donava una visió de l'Estat a través de la mirada dels immigrants. I dilluns La 1 va estrenar ¿Conoces España? , un nou concurs per posar a prova el coneixement sobre l'Estat des de diferents vessants, com ara la gastronomia, els esports i els costums. Presentat per Ramon García, l'acollida del programa va ser tèbia. El primer episodi va registrar una audiència d'un 8,9% de share (835.000 espectadors), que s'han anat desinflant fins a un 6,7% (573.000) en l'edició de dimecres.

¿Conoces España? està patrocinat per Movistar, també de Telefónica. La marca Campofrío també s'ha apuntat a aquesta tendència i patrocinarà espais de La 1 com Españoles en el mundo i la gala d'homenatge a Miguel Gila, Arriba ese ánimo , que s'emetrà el 18 de maig. Els nous moviments de RTVE són vistos amb recel per les privades. A finals d'abril, Mediaset Espanya va interposar una demanda a la Federació Espanyola de Bàsquet per haver trencat l'emissió exclusiva de nou partits amistosos que disputarà la selecció entre el 9 i el 24 de juliol. Segons va argumentar, TVE va fer servir una figura basada en un suposat "patrocini cultural" com a retribució.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT