Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Vodafone irrita els puristes de la xarxa

Ja fa temps que la batalla comercial entre operadores de telefonia mòbil està més centrada en el servei de connexió a internet que en les trucades de veu: quina companyia inclou més gigabytes en la quota mensual i quant et cobra si et passes de la franquícia contractada. Vodafone aplica un model particular: excloure d’aquest consum determinats tipus de trànsit. Des del mes de març els seus clients disposen del servei gratuït Chat Zero, que no descompta del volum de dades disponibles mensualment les que es gastin fent servir aplicacions de xat com WhatsApp, Telegram i altres.

Aquesta setmana l’operadora ha presentat dues noves tarifes del mateix estil, però de pagament: el Social Pass ofereix barra lliure d’ús d’aplicacions de xarxes socials per tres euros al mes, i el Music Pass fa el mateix amb aplicacions de música per cinc euros mensuals, en els dos casos sense consumir ni un byte de la tarifa normal. Vodafone ja comercialitzava aquests Pass a Itàlia, on també en té un tercer de 10 euros mensuals per a aplicacions de vídeo que encara no ha arribat aquí.

D’entrada sembla bona idea poder fer servir algunes de les aplicacions més populars dels nostres mòbils sense haver d’estar pendent del comptador de dades, tot i que les tarifes generals actuals ja cobreixen les necessitats de la majoria dels consumidors. Però a Vodafone se li han revolucionat els defensors de la neutralitat de la xarxa, el principi ètic -i legal en alguns països- que estableix que les telecos no poden afavorir el trànsit d’un tipus de dades o penalitzar el d’un altre en funció d’acords comercials. Segons algunes opinions, els nous Pass vulneren aquest principi. La companyia es defensa assegurant que les aplicacions que menciona en el llançament comercial són només exemples, que qualsevol altre s’hi pot afegir només demanant-ho -jo els he suggerit que n’afegeixin alguna per escoltar la ràdio- i que cap d’elles paga per ser inclosa a la llista. Però la polèmica ja està servida.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT