Publicitat
Publicitat

A LA CAÇA DE L'OIENT A LA CARTA

El misteri i la història són líders en nombre de subscriptors

La batalla radiofònica del podcast

Els programes de ràdio ja no comptabilitzen exclusivament el seu èxit a través de les dades del Baròmetre o de l'EGM. El fenomen del podcast, la ràdio per emportar, i fins ara un comodí, suma adeptes.

Malgrat que la ràdio sempre s'ha degustat en directe, cada vegada més el format a la carta, per emportar, gràcies al podcast guanya més coreligionaris. Les ràdios quadren les seves graelles i horaris, i els locutors matinen o pernocten, però els oients poden subscriure's als seus programes favorits si no els poden escoltar en directe, i, un cop descarregats de manera automàtica a l'iTunes -el principal gestor de podcasts-, escoltar-los fora d'horari a conveniència. S'obre així una nova batalla per l'audiència, en la qual no tot passa pel Baròmetre de la Comunicació o l'EGM. De fet, la mesura de les audiències o, en aquest cas, el nombre de subscriptors o el volum de descarregues, és una qüestió que encara s'ha de treballar, ja que només tenen accés a aquestes dades Apple -que no facilita la informació- i les emissores de ràdio que s'han donat d'alta a iTunes -que també prefereixen no donar-la i evitar comparacions-, ja que, com diu alguna ràdio, aquestes mesures "no són fàcils de fer entendre a la gent que no està familiaritzada amb aquestes xifres, i poden confondre".

Psicofonies i misteris

Tanmateix, iTunes elabora un rànquing ( Top chart ) dels podcasts d'àudio més populars, que s'actualitza diversos cops al dia en funció del número de descarregues de l'última setmana. Als primers llocs no hi sobresurten -amb alguna excepció- els programes d'actualitat (que caduquen més ràpid i perden sentit en el diferit) i sí els espais amb un valor afegit atemporal per a l'oient, com els de misteri i els d'història. En segon terme hi trobem els magazins amb un toc d'humor o temàtics: cinema o música. El ferm número 1 és Milenio 3 , l'espai de misteri que presenta Iker Jiménez els divendres a la matinada a la Cadena SER i que ha iniciat l'onzena temporada. En l'última onada de l'EGM, el programa va caure als 498.000 oients (en l´última onada del 2010 va assolir el sostre de 750.000), però es ratificava com el programa més escoltat a la matinada espanyola amb un share superior al 50%. Amb tot, aquesta davallada que podria neguitejar algun programador és només una de les dues cares de la moneda. A l'altra, hi ha la xarxa. "Aquesta baixada no té importància. Si comptabilitzessin la quantitat d'oients que escolten el programa per podcast, les coses anirien d'una altra manera. "Jo gairebé mai escolto el programa en directe, sempre me'l baixo de l'iTunes", comentava un seguidor. A banda de l'horari crepuscular que incentiva el diferit, malgrat que això pugui trencar l'aurèola de les psicofonies, i sobretot gràcies a l'empenta promocional de la web personal d'Iker Jiménez, el programa va tenir de mitjana 800.000 descarregues mensuals en el segon trimestre del 2011, una xifra que fa de contrapès.

El segon programa a la llista és SER Historia , el programa de Nacho Ares dedicat a analitzar i relatar esdeveniments destacats de la història universal. I el tercer, també d'història: La rosa de los vientos d'Onda Cero, un dels programes més longeus. Altres espais destacats són La ventana (Cadena SER), Es la mañana de Federico (esRadio) -una de les excepcions matinals més destacades juntament amb Hoy por hoy (Cadena SER)-, Espacio en Blanco (RNE) i Si amanece nos vamos (Cadena SER). En català, el programa regularment més ben posicionat als primers llocs és La competència de RAC1.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT