Publicitat
Publicitat

Per què agraden tant els anuncis de cervesa? 15 espots que han triomfat

L'anunci d'Estrella Damm 'Inimitables' és l'últim exemple de la relació entre cervesa i publicitat. Els publicitaris recorren a elements com el sabor, el lleure, l'esport, l'humor, la sensualitat o l'amistat


L'últim anunci d'Estrella Damm, Inimitables, ressalta els valors del Barça i arriba a la conclusió que el seu model no es pot copiar. L'espot uneix família, Barça i Catalunya. Des que fa més de 70 anys va néixer aquesta relació tan potent entre la cervesa i els anuncis, els espots de les empreses cerveseres acostumen a estar lligats sempre a l'èxit.

Esports, música, amics i lleure. Les campanyes s'identifiquen amb un estil de vida jove i desenfadat. Espots lluminosos que atrapen el públic. Els publicistes molt sovint l'encerten.

Amb l'assessorament de l'expert en publicitat Josep A. Rom Rodríguez, l'ARA ha fet la llista dels possibles quinze millors espots cervesers de la història.

1. Miller Lite (1976)

La cervesa nord-americana reuneix en aquest anunci l'entrenador dels Boston Celtics Tommy Heinsohn i l'àrbitre de la NBA Mendy Rudolph en una escena de bar. El col·legiat expulsa Heinsohn perquè el tècnic diu que Lite no omple tant com altres cerveses.

2. San Miguel (1988)

Aquesta marca de cervesa espanyola va fer a finals dels anys vuitanta aquest anunci divertit i festiu, amb el nom SiBoom.

3. Cruzcampo (1992)

La cervesa espanyola presenta aquest espot publicitari en què universalitza la marca amb una cançó que va ser de les més escoltades de l'època.

4. Budweiser (1995)

La marca americana presenta en aquest espot publicitari un dels clàssics de la seva marca, els cavalls Clydesdales, que juguen a futbol americà.

5. Budweiser (1996)

Un any després arribaria un dels anuncis més famosos de la marca, on tres granotes repeteixen el nom d'aquesta empresa cervesera a mode d'universalització de la marca.

6. Budweiser (1999)

La marca holandesa presenta el famós anunci Wassup, en què presenta una colla d'amics gaudint de la cervesa.

7. Stella Artois (1999)

La cervesa belga mostra en aquest anunci com un dels desitjos d'un home just abans de morir és beure la cervesa Stella Artois.

8. Budweiser (2002)

La marca americana homenatja, en aquest espot, les víctimes de l'atemptat de l'11 de setembre de 2001 a les Torres Bessones de Nova York.

9. Carlton Daught (2005)

La marca australiana aconsegueix, en aquest espot, una espectacular posada en escena en què els protagonistes executen una performance impactant.  

10. Guiness (2005)

 "Les coses bones són per als qui saben esperar", diu aquest anunci, Evolution, de la cervesa irlandesa Guiness, en què explica l'origen de la Terra.

11. Corona (2005)

En aquest anunci es mostra com l'esperit mexicà d'aquesta cervesa "no té fronteres".

12. Heineken (2008)

La cervesa holandesa presenta un espot en què una colla d'amics embogeixen en descobrir una habitació plena de cerveses en el pis nou d'un d'ells.

13. Estrella Damm (2010)

El Tonight, tonight de Billie Vision & The Dancers, en aquest anunci de l'empresa catalana, va ser tot un èxit estiuenc.

14. Carlsberg (2011)

La marca cervesera d'origen danès presenta en aquest espot una situació en què una parella va al cinema on, a la sala, hi ha 148 motoristes amb tan sols dos seients lliures, els seus. La parella que s'atreveix a asseure-s'hi tenen el premi d'una cervesa.

15. Quilmes (2012)

La cervesa argentina ha publicat aquest 2012 aquest anunci en què presenta una mena de batalla medieval entre homes i dones, fins que la cervesa juga el paper del "sabor del retrobament".


Cervesa i publicitat: quines són les claus de l'èxit?

A finals dels anys 40, als Estats Units ja es va desenvolupar un "vincle històric" entre la programació televisiva i els esdeveniments esportius. "La idea que esport ven cervesa és potser l'axioma més sagrat de la comercialització de cervesa", subratlla el director del grup de recerca en Estratègia i Creativitat Publicitàries de la Facultat de Comunicació Blanquerna, Josep A. Rom Rodríguez.

Als anys 50 els fabricants van triar el sabor de la cervesa com a única font de distinció, mentre que als 70 la cervesa s'identifica amb el dret al lleure del treballador. "Per primera vegada, els anuncis de cervesa ja no es refereixen a la cervesa", apunta Rom.

És des dels anys 90 que apareixen als anuncis cervesers "registres més humorístics, sensuals i, sobre tot, de colles d'amics, el paradigma dels consumidors de cervesa". És per això que els anunciants de cervesa són grans patrocinadors dels esports i la música en directe.

Però, què fa que un anunci de cervesa triomfi? Josep A. Rom Rodríguez explica les claus de l'èxit dels anuncis de cervesa, a partir de l'últim espot d'Estrella Damm.

Rom diferencia les campanyes d'hivern de la marca catalana sobre el Barça, centrades en "una identitat d'excel·lència", i les estiuenques, relacionades amb el mar Mediterrani, "un estil de vida". Segons diu, la relació Estrella Damm-Barça estableix una "analogia entre la cervesa, el club i Catalunya".

Pel que fa a Inimitables, Rom assenyala que l'origen de l'argument es troba en la magdalena de Proust, "que relaciona el moment d'evocar moments del passat a partir d'un objecte". En una escena onírica, el protagonista es veu envoltat dels jugadors, "en un gir de 360 graus al camp que sintetitza els valors que fusionen família, Barça i Catalunya en una única acció", afirma.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT