Publicitat
Publicitat

10-A

La premsa, dividida per la consulta

'La Vanguardia' respón a l'editorial de divendres d''El Periódico', que carregava contra el moviment. L''Avui' destaca la "lliçó de democràcia participativa" del referèndum. Des de Madrid, en canvi, 'La Razón' i 'El Mundo' desqualifiquen la consulta i l''ABC' la ignora

La consulta per la independència que aquest diumenge ha culminat amb la jornada de participació viscuda a la ciutat de Barcelona, en què han votat més de 250.000 barcelonins, és el tema comú destacat als editorials dels principals diaris de la premsa catalana. El diari Avui destaca la “lliçó de democràcia participativa” dels organitzadors i els participants en la consulta, mentre que El Periódico fa un pas endavant per preguntar-se què faran els grups parlamentaris catalans quan dimecres hagin de pronunciar-se sobre la proposta de Solidaritat per declarar la independència. En aquest sentit, La Vanguardia recorda que Mas no posarà en marxa cap proposta institucional que “pugui provocar la divisió”.

Divendres, El Periódico publicava a portada un editorial titulat “Així, no”, que carregava contra el procés de consultes populars. Aquest dilluns, La Vanguardia dóna resposta a aquell editorial i conclou amb un inequívoc “Així, sí”. Abans, destaca el “civisme”, la “intel·ligència política” i el “respecte a la complexitat” dels organitzadors. El diari del grup Godó insisteix diverses vegades en aquesta “complexitat” de la societat catalana “que mai ha de trencar-se”. En aquest punt, coincideix amb El Periódico, que destaca el “civisme” i la “vitalitat” del procés. També coincideixen els dos diaris a destacara el caràcter “testimonial” del referèndum, segons La Vanguardia. El Periódico parla de consultes “no vinculants” i “no oficials”.

Ara bé, on difereixen en l'anàlisi és en el paper que han de jugar les institucions polítiques a partir d'ara. El Periódico espera “coherència” després que CiU hagi fet un joc de “geometria variable” amb el suport a les consultes i alerta la federació que seria lògic recollir el testimoni de les consultes aquest dimecres en el debat sobre la proposta de Solidaritat per declarar la independència. “El que no seria correcte seria que els partits que han animat els ciutadans a participar en una consulta no oficial ara impedeixin que siguin les institucions oficials les que votin una proposta que té el suport que té”, conclou El Periódico.

La Vanguardia, en canvi, recorda que el vot del president Mas a la consulta és una mostra de “simpatia” però recorda que “en aquest mandat no es posaran en marxa iniciatives institucionals que puguin provocar la divisió de la societat catalana”. “El lideratge polític català no anirà a l'aventura, però una societat plural té dret a respirar”, diu l'editorial de La Vanguardia.

Molt més entusiasta és l' Avui, que destaca la “fita històrica” del 10-A i compara “l'èxit” de la consulta per la independència amb el referèndum sobre la reforma de la Diagonal. Per l' Avui, el moviment de consultes és “un dels pocs elements il·lusionadors de què la nostra ciutadania ha pogut gaudir en els últims anys” i també apunta a la “classe política” i al “debat enriquidor” que s'ha generat i que ara han de recollir els representants polítics.

La premsa de Madrid

Pel que fa als rotatius que es fan a Madrid, la tàctica envers les consultes es mou des de la desqualificació fins a la consigna per ignorar-les. El diari La Razón titlla el referèndum d'“independientisme de diumenge” i destaca la xifra de l'abstenció. El Mundo parla de “farsa” i destaca la participació de membres del Govern. L' ABC simplifica la qüestió i decideix ignorar la celebració de la consulta. L'excepció són El País i Público que destaquen les dades de participació i no entren a valorar-les.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT