01/09/2015

Els resums de la discòrdia

3 min
La CNMC veu privilegis a l’hora de vendre els drets de la Lliga.

BarcelonaL’intent de la Lliga de Futbol Professional (LFP) de vendre per primer any en exclusiva els drets dels resums de partits de futbol està resultant conflictiu. La 1 pot oferir els resums que vulgui, però la resta de cadenes s’han de conformar amb un total de 90 segons a repartir entre tots els partits d’una jornada. Cada canal mira d’adaptar-se a aquesta limitació i les reaccions van des de la negociació a la denúncia judicial.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La posició més bel·ligerant contra aquest nou règim d’imatges la manté Mediaset, que es nega a firmar l’acord mitjançant el qual obtindria aquests 90 segons d’imatges. La cadena que comanda Paolo Vasile ha interposat una denúncia, emparant-se en el dret a la informació, per mirar de forçar una sentència judicial amb la qual poder oferir aquests resums.

Mentrestant, les cadenes del grup (Telecinco, Cuatro, Energy) han d’esprémer la imaginació a l’hora d’omplir d’imatges les seves cròniques futbolístiques. El ventall de recursos és ampli i, de moment, ha inclòs imatges enregistrades en bars amb una pantalla de fons, fotografies enviades per espectadors des del camp o vídeos d’arxiu (la qual cosa fa que apareguin jugadors amb samarretes obsoletes). Els principals perjudicats són els anomenats Los Manolos, que comenten els esports després de l’informatiu del migdia de Telecinco. Els periodistes han criticat TVE per haver comprat els drets en una subhasta, tot i la delicada situació financera que travessa la cadena. Fonts del sector expliquen a l’ARA que la cadena pública ha aportat uns 12 milions d’euros per garantir-se aquesta complicitat. A tall d’exemple, això és un terç del que costa tota la Fórmula 1, un preu que des de les cadenes privades jutgen desproporcionat.

Prohibeixen les càmeres al camp

Atresmedia acatava en principi l’acord i assumia la limitació de 90 segons: a canvi, tenia permís per entrar dues càmeres al camp i assegurar-se així que tindria totes les imatges que necessitava, al marge de les que subministrés TVE. Però el programa Jugones, de Josep Pedrerol, ha tensat la corda de les relacions entre el grup mediàtic i la LFP. L’espai de tertúlia va oferir resums de més d’un minut i mig, gràcies a repetir uns quants cops les jugades, la qual cosa contravé l’acord, segons el parer de la Lliga. A més, en tractar-se d’un programa especialitzat, no té dret ni tan sols als 90 segons de cortesia, ja que l’exclusivitat comporta que la cessió del minut i mig només es faci a programes d’informació general. Els responsables de Jugones, per part seva, argumenten que -tal com diu un rètol dels títols de crèdit finals- el programa forma part dels serveis informatius de La Sexta, que, efectivament, no tenen bloc d’esports propi.

La segregació dels minuts d’esports com a espai propi, igual que el temps, és una maniobra de les televisions per poder patrocinar aquests minuts (cosa que no poden fer, segons dicta la llei de comunicació audiovisual, amb l’informatiu general).

A partir d’aquesta pràctica de Jugones, posada en marxa durant la primera temporada, la LFP avisava amb dos burofaxos Atresmedia perquè se cenyís a 90 segons en total. I alertava que, com a mesura cautelar, no permetria entrar les càmeres de La Sexta als camps. Dit i fet, l’amenaça es va complir dissabte i el programa ha hagut de conformar-se amb els talls enviats des de la televisió pública espanyola. Mentrestant, la cadena i la LFP estan negociant per desencallar la situació en un clima que fonts coneixedores de la conversa qualifiquen de “cordial”.

L’estratègia d’Atresmedia

Atresmedia vol que el futbol sigui un dels seus trumfos per lluitar contra Mediaset. De moment, ja ha guanyat la batalla dels resums de la Lliga, perquè Pedrerol pot oferir imatges i Los Manolos no. I, a més, la cadena de Planeta té els drets de la Champions en obert (compartits a Catalunya amb TV3), de manera que Antena 3 i La Sexta tornaran a marcar diferències amb Telecinco i Cuatro.

Mentrestant, encara està pendent de resoldre la negociació entre Telefónica i Mediapro -que comercialitza el canal BeIN- pels drets de la Champions en tancat. Vodafone i Orange ja ofereixen aquest canal als seus abonats.

Més anàlisi, opinió i entrevistes, la recepta que aplica TV3

La falta d’imatges fa que el programa Hat trick hagi patit una repensada que passa, segons TV3, per “incidir més en l’anàlisi, l’opinió i les entrevistes”. “A més de Lluís Carreras, sempre es comptarà amb l’anàlisi d’Òscar Garcia Junyent en els programes postpartit. Hem tingut una càmera en els tots els partits del Barça i l’Espanyol i aquest dissabte passat també al camp del Madrid”, expliquen des de la televisió pública.

De moment, els resultats han acompanyat. Dissabte passat el Hat trick Barça va tenir un share notable del 4,5% a Esport3. TV3 declina comentar si està satisfeta amb aquest règim d’imatges, que es firma amb acords setmanals abans de cada jornada i, en tot cas, no negocia canviar-lo amb la LFP.

stats