Publicitat
Publicitat

XARXES SOCIALS

L'èxit de la pàgina de xafarderies de Facebook guanya adeptes i genera controvèrsia

El fenomen Informer es desboca

La vida a les universitats s'està transformant en un Gran Hermano global des que ha entrat en funcionament Informer, que difon xafarderies, secrets i comentaris a la xarxa des de l'anonimat.

Vigila què fas i qui et mira. Tothom pot convertir-se en protagonista o destinatari d'un dels milers de missatges que cada dia es publiquen a Informer, una de les novetats de Facebook que ha arribat a la xarxa fa tot just una setmana i que ja està creant tendència. La popularitat del fenomen ha pujat com l'escuma en pocs dies i ja s'ha escampat més enllà de les facultats fins a arribar a empreses, barris, municipis i comarques. Les comunitats Informer a la xarxa sorgeixen com bolets i cada dia n'apareixen de noves. El seu funcionament és ben senzill. Si un usuari vol queixar-se, declarar el seu amor a algú altre o, senzillament, fer pública qualsevol xafarderia sense que aparegui el seu nom enlloc, només ha d'entrar al Facebook del col·lectiu en qüestió i fer arribar un missatge privat a l'administrador de la pàgina amb el text que vol que es publiqui. L'administrador s'encarregarà que aparegui al mur de la coneguda xarxa social d'una manera totalment anònima.

La comunitat pionera en l'univers dels Informer és la de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que, en només una setmana, ha superat els 12.000 seguidors. La seva idea s'ha escampat per altres universitats catalanes i de la resta de l'Estat, fins al punt que la majoria ja compta amb una pàgina Informer de Facebook. De fet, l'èxit ha traspassat les fronteres de la xarxa social i aquesta setmana també s'ha posat en marxa la web Informer.cat, un espai que aglutina els Informers existents i que permet accedir a tots els campus amb només un clic.

Un fenomen sorgit a la UAB

La idea d'aquesta nova eina va néixer d'una conversa entre quatre estudiants que conviuen a la Vila Universitària de la UAB. La Laura Gómez, estudiant de comunicació audiovisual, i les seves amigues van posar-se a investigar si existia algun lloc web que permetés explicar a un noi que t'agrada sense haver de donar la cara ni passar vergonya. En no trobar-lo, van decidir posar-lo en marxa elles mateixes. El 15 de gener va aparèixer l'Informer de la UAB al Facebook, que s'ha escampat com una taca d'oli.

"L'augment de visitants a la pàgina ens va fer adonar que havíem creat una cosa important", ha assegurat Gómez a aquest diari, que va veure com passaven dels vuitanta als 8.000 seguidors en només tres dies. Les seves creadores, que fins ara havien preservat la identitat, han decidit donar la cara, ja que Informer els està "absorbint la vida", donada l'allau de respostes i de missatges que han de gestionar cada dia i que els ha fet passar nits senceres sense dormir. "Si sortim de l'anonimat serà més fàcil que la gent i les empreses es posin en contacte amb nosaltres per ajudar-nos a tirar endavant aquest projecte", explica. La seva intenció és convertir la pàgina de la xarxa social en una web, però mantenint els enllaços amb Facebook i Twitter. El site (Uinformer.com) està actualment en construcció, però Gómez ja ha avisat que es tracta d'un projecte "molt ambiciós" a partir del qual "podria arribar a néixer una nova xarxa social". A la vegada, reconeix que els agradaria "unir forces" amb les altres universitats per tirar endavant un projecte que, en menor escala, també funciona en altres països.

L'arribada d'Informer.cat

Tot i que l'Informer original està tenint molt èxit, les polèmiques no n'han quedat al marge. Al cap de poc temps de posar-se en marxa i de començar a tenir germans bessons en altres universitats, ha aparegut una pàgina web anomenada Informer.cat que aglutina aquestes pàgines i les presenta per universitats i per facultats. Gómez denuncia que els creadors d'aquesta web volen treure "benefici econòmic" del seu projecte i apropiar-se'l sense permís: "Només ens van informar que el durien a terme, tant si ens semblava bé com si no". Les estudiants de la UAB han avançat que s'han posat en contacte amb advocats per mirar de gestionar la situació. "La seva proposta és caòtica i perd l'essència original d'Informer", ha manifestat Gómez, que també ha assenyalat que l'equip de la competència està format per estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra.

Els responsables d'Informer.cat, que prefereixen mantenir-se en l'anonimat, han explicat a aquest diari que el seu propòsit és afegir funcionalitats a les que ofereixen actualment les pàgines del Facebook i que la seva pàgina "fusiona" tots els Informers existents que fan referència a l'àmbit universitari. "No descartem acaparar també els Informers que s'han creat en comarques i ciutats", afegeixen. En preguntar-los per l'objectiu que persegueix aquesta proposta, consideren que és molt positiu i que permetrà "unir la gent" com ja ha passat a la Universitat de Harvard amb la web Isawyou.com. "L'Informer, de fet, no és res més que la catalanització d'un projecte que ja existeix", han recalcat. De moment, estan immersos en la preparació de la que serà "la festa universitària més gran de la història" i que intentarà reunir 2.000 seguidors dels Informers a la barcelonina Sala Razzmatazz el 21 de febrer. La convocatòria s'està duent a terme a través de les xarxes socials.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT