Publicitat
Publicitat

NO FICCIÓ AMERICANA

El xou de la MTV supera el 10% de 'share' entre els joves de 13 a 24 anys

El fenomen 'Jersey shore' regna entre els adolescents catalans

Tot i emetre's per un canal minoritari com la MTV, la sèrie Jersey shore fa forat entre el públic adolescent. L'èxit, però, no està exempt de controvèrsia, ja que la sèrie està classificada per a adults.

Jersey shore torna a regnar les nits dels dilluns a la MTV entre el públic més jove. Les xifres d'audiència generals poden semblar discretes (la setmana passada el primer episodi de la cinquena temporada va fer un 1,7% de quota de pantallaa Catalunya), però si se segmenta per edats apareix la dada rellevant: el 10,5% dels joves entre 13 i 24 anys que estaven davant el televisor miraven el programa. Fins a 141.000 espectadors van connectar en algun moment amb Jersey shore , que va registrar una audiència mitjana de 55.000 seguidors.

El perfil de l'audiència, a banda de jove, és femení: hi ha dues espectadores per cada espectador. El País Valencià és la comunitat on el xou fa més forat, després ve Andalusia i en tercer lloc Catalunya.

La MTV esprem al màxim aquest èxit entre el seu públic objectiu i farceix la graella de reemissions de capítols de les anteriors temporades del que s'ha convertit en el segon fenomen per al canal, després de l'èxit d' Alaska y Mario .

Un xou descarat (i descarnat)

Jersey shore és un format de docurealitat que segueix les vides de vuit companys de pis italoamericans que passen les vacances d'estiu a la costa de Jersey. S'ha convertit en el programa més vist de la MTV de tots els temps i, malgrat ser un xou inequívocament americà, la cadena l'ha exportat amb èxit a dotzenes de països.

La cinquena temporada es va estrenar el 5 de gener als Estats Units -davant de 7,6 milions d'espectadors- i narra el retorn del grup a Nova Jersey després d'haver passat tota la quarta temporada a Itàlia.

La franquesa de les seves relacions sentimentals, la desimboltura extrema i el poc pudor amb la intimitat són alguns dels ingredients que han fet triomfar el programa. Els seus protagonistes són descarats, de llengua llarga i prefereixen usar pseudònims com The Situation , Swoww o Snooki en comptes dels seus noms reals. "Evita els excessos", diu una cortineta que mostren els títols de crèdit finals. Tot i que el xou està classificat "per a adults", el 8% de l'audiència que té a Catalunya no arriba als 12 anys.

Crítiques a dojo

El xou ha recollit una bona dosi de crítiques als Estats Units. Diferents associacions italoamericanes es van mostrar descontentes amb els clixés que hi apareixien. En concret, lamentaven que es presentés els italoamericans com "violents, agressius i bufons". També condemnaven l'ús del terme guido (o guidette per al femení), ja que és una manera despectiva de referir-se als americans d'origen italià. De res no va servir que fossin els mateixos nanos de la sèrie els primers que s'interpel·lessin amb aquest terme.

Nova Jersey tampoc no surt gaire ben parada en el programa, fins al punt que el governador republicà Chris Christie va criticar el xou perquè considerava que el retrat que feia de l'estat era publicitat negativa. La Universitat Farleigh Dickinson el va desmentir: el 59% dels americans que havien vist la sèrie tenien una opinió favorable sobre Nova Jersey (per un 44% d'acceptació entre els que no la miraven). Malgrat aquestes estadístiques, el governador va vetar un incentiu fiscal a la sèrie que li hauria comportat un estalvi de 420.000 dòlars. "El deure m'obliga a assegurar que els contribuents no paguen una factura de 420.000 dòlars per a un projecte que no fa sinó perpetuar les idees equivocades sobre l'estat i els seus ciutadans".

El programa ha desfermat també queixes dels dermatòlegs, per la glorificació del bronzejat que fan els seus personatges.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT