Publicitat
Publicitat

NOVES TECNOLOGIES

L'East Gallery de Londres acull una mostra de fotos fetes amb l'aplicació de mòbil

Les fotos d'Instagram, de l'iPhone al museu

L'East Gallery de Londres exposa fotografies realitzades amb l'aplicació Instagram. Es tracta del primer aval d'un museu a la moda recent d'aplicacions per a mòbils que emulen efectes fotogràfics clàssics.

L'East Gallery ha acollit aquesta setmana la primera exposició al Regne Unit de fotografies fetes amb Instagram, l'aplicació per iPhone que permet afegir fàcilment diversos filtres d'aire retro a les imatges captades amb el mòbil i compartir-les a l'instant. La mostra suposa un aval artístic més a l'anomenada iPhoneografia. Per crear ja només cal un mòbil. "Ara la gent normal com jo també podem expressar-nos artísticament a través d'una imatge", diu l'organitzadora de l'exposició, Jess Macdonald. "Ja no hi ha barreres d'accés, les eines de creació s'han democratitzat."

Instagram sorgeix d'una petita oficina de Sillicon Valley i, sense ni un cèntim invertit en publicitat, s'escampa a través d'internet a un ritme vertiginós. Actualment, ja suma més de 10 milions d'usuaris. No està malament per una start up fundada fa només un any que només té sis treballadors a temps complet. Tot i que encara no té un model de negoci definit, està valorada en més de 100 milions de dòlars i ja està desenvolupant versions per a altres plataformes, més enllà de l'iPhone.

Barcelona, pionera

Però el que realment demostra la passió que desperta són les comunitats locals de fans d'Instagram que, començant per Barcelona, s'han creat a gairebé 200 ciutats. El Velódromo, local barceloní que al maig va acollir el primer aplec oficial d'instagramers del món, és el punt de trobada amb Marta Alonso i Mery Viñas, fundadores de la comunitat local de Barcelona, Igersbcn, i precursores de la creació de grups arreu del planeta. Segons expliquen, a principis d'any, durant un sopar entre sis usuaris barcelonins, van decidir "desvirtualitzar l'aplicació" i organitzar un esdeveniment per conèixer-se personalment. Així va néixer Igersbcn. Al cap de poc, ja va venir Igers Madrid, Londres, Berlín, Nova York, Singapur..."

I Girona. La seva fundadora, Pilar Junyent, és agent de viatges i, com George Clooney a Up in the air, viu entre Blanes i el cel. Des de fa uns mesos, també viatja a través del seu iPhone: "Per exemple, si haig d'anar a Roma, abans miro les fotos de la ciutat que hi ha penjades a Instagram, i com que estan geolocalitzades, ja vaig dissenyant l'itinerari del viatge".

L'entrevista amb Pilar Junyent transcorre "al bar amb millors vistes del món". Les copes de gintònic en una taula damunt del mar en un penya-segat de la Costa Brava són un motiu irresistible per la mirada d'algú que s'ha acostumat a documentar-se permanentment la vida. El moment, convertit en postal idíl·lica gràcies a un simple filtre digital, aviat deixa de pertànyer a la intimitat de la trobada per passar a ser l'enveja dels seus seguidors a Instagram. En qüestió de minuts, la foto aconsegueix més de 200 likes i una desena de comentaris. "Aquesta és la gràcia", em diu, "que pots comunicar-te a través d'una imatge a l'instant".

Però pel sociòleg nord-americà Nathan Jurgenson, autor de l'assaig The faux-vintage photo, la gràcia és una altra, més profunda. Segons ell, Instagram és un intent de crear una mena de "nostàlgia pel present", de fer semblar les fotos més importants, substancials i reals, de conferir al present els sentiments intensos associats a la nostàlgia.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT