31/10/2015

El futbol apunta a la finestra del mòbil

4 min
Un usuari seguint un partit de futbol a través  del seu smartphone.

BarcelonaEl nou panorama mediàtic té una extraordinària habilitat per demolir tòpics. La gent només mirarà vídeos curts al mòbil, de dos o tres minuts, deia el mantra fa ben pocs anys. Però les estadístiques mostren que cada cop hi ha un segment de població més alt que consumeix, sense cap aparent problema o reserva, els noranta minuts d’un partit sencer de futbol al seu smartphone.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

I noves maneres de consum es tradueixen en noves modalitats de negoci. El Reial Madrid ha posat en marxa un sistema pioner a través de la seva aplicació: permet comprar partits de la Champions solts, a un preu de sis euros, per veure’ls en directe a través del mòbil. Els drets els té Mediapro, que els revèn al club blanc a tant per usuari. El gegant audiovisual català assegura que la tecnologia que fa possible aquesta modalitat és fàcilment aplicable a qualsevol club que ho demani. I confirma a l’ARA que, de moment, el Barça no s’ha interessat per aquests partits en directe.

“Les estadístiques ja fa temps que ens indiquen que el sector del mòbil cada cop és més important -explica Jaume Roures, soci fundador de Mediapro-. I realment el sector del futbol ha patit un canvi. Abans el mòbil s’associava només als vídeos de gols, però ara aquest mercat ha anat a la baixa, mentre creix el nombre de persones que miren tot el partit al seu smartphone ”.

Segons les dades aportades pels canals online TotalChannel i BeIN Sports, el consum es divideix entre un 58,9% que opten per l’Smart TV, un 20,37% que miren el partit en un ordinador i un 20,73 que ho fan amb un dispositiu mòbil. D’aquest últim percentatge, un de cada quatre fa servir un telèfon mòbil, mentre que les tauletes representen els altres tres usuaris. El sector del consum per mòbil, per cert, està dominat de manera aclaparadora per Apple: de cada sis usuaris, només un s’hi connecta a través d’Android.

“El mòbil, a més, està associat a les xarxes socials i és, per tant, un estri que fidelitza molt -explica Roures-. Nosaltres ja fa un temps que produïm peces específiques per animar les xarxes. Coses que passen al costat del futbol, peces d’ambient...”

El gran operador de televisió de pagament, Telefónica, també ha fet alguns moviments per permetre que el futbol emès per Movistar+ es pugui veure al mòbil. En aquest cas, ho fa a través del seu sistema Yomvi, que els clients tenen de franc pel fet d’estar abonats, tot i que per mirar els partits cal haver contractat el paquet de futbol. Movistar+ no permet comprar partits individuals i, segons explicaven en aquest diari, “de moment l’empresa no pot confirmar l’existència de futurs projectes en aquesta línia”.

La penetració del mòbil a la plataforma és elevada, gràcies sobretot a haver consolidat l’apli Yomvi. L’últim partit entre l’Atlètic de Madrid i el Reial Madrid, per exemple, el van veure unes 123.000 persones a través de mòbil, de les 385.000 que van seguir el partit a través d’internet. Això representa un 32% de consum i indica que el futbol és un gènere popular per ser consumit amb la pantalla de l’ smartphone, perquè del total de descàrregues de vídeo sota demanda, de tots els tipus de continguts, només un 10% corresponen a mòbils.

Durant el mes de setembre s’han fet 12,4 milions de descàrregues de video on demand, de les quals 1,2 milions s’han enviat a mòbils.

El futbol pel mòbil a Espanya té enguany, a més, un aliat inesperat: el pols que mantenen Mediapro i Telefónica pels drets de la Champions. La gestora de drets catalana ha presentat tres ofertes a Telefónica, però la teleco ni tan sols ha contestat l’última de les propostes, enviada fa un mes, perquè reclama un preu més baix. Mediapro va demanar en primera instància el mateix preu per usuari que va pactar amb Vodafone i Orange per a les seves plataformes, i ha rebaixat posteriorment aquest import.

El resultat d’aquesta negociació, empantanegada tot i que ja ha començat el campionat, és que la Champions no es pot veure a la principal plataforma de televisió de pagament, que té més de quatre milions d’abonats. Això es tradueix en un augment del consum per vies alternatives: la mateixa Mediapro ofereix els partits a través de les versions online dels seus canals de pagament TotalChannel i BeIN Sports. La compra de partits del Madrid solts permet que un client d’Orange o Vodafone pugui seguir la Champions sense haver de canviar de plataforma, a l’espera que les dues parts es posin d’acord. Tot i que la solució del consum a través d’internet està pensada per cobrir aquesta interinitat, pot acabar afavorint que un sector, el més jove, s’acostumi a veure els partits des de la comoditat de fer-ho en qualsevol lloc i moment gràcies al mòbil.

En tot cas, ¿hi ha sostre per al mòbil? ¿Podria acabar sent el principal canal de consum, com ho és ja en molts diaris? Roures no ho creu: “Tot i que no sóc de posar sostres, tampoc crec que arribi a ser tan dominant. Fa deu anys dèiem que internet mataria la televisió convencional i seguim mirant quatre hores de tele. Sí que és veritat que els joves van més a l’ smartphone que a la tauleta però, al final, les finestres acaben sent complementàries”.

stats