AUDIÈNCIES
Mèdia 11/01/2011

Els més grans de 65 anys prefereixen veure joves

Els espectadors de més de 65 anys veuen més televisió que ningú, escullen preferentment les públiques i sobretot els agraden programes que no s'adrecin específicament a ells i que els permetin evadir-se.

Laia Altarriba
3 min
Casal rock  Va tenir més èxit entre els espectadors joves que entre el públic que tenia la mateixa edat que els protagonistes.

BarcelonaTVE ha anunciat que prepara una sèrie que protagonitzaran un grup d'avis que fugen d'un geriàtric. Encara no hi ha data d'estrena. Serà en clau d'humor i el títol provisional, Okupados , ja dóna pistes del to trencador que vol tenir. El públic que la seguirà, però, possiblement tindrà molts menys anys que els seus protagonistes.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

És el que es desprèn del que explica el cap d'audiència i programació de TV3, Òscar Nogueira, sobre la resposta que Casal rock va tenir entre el públic: "La franja d'edat a qui més va agradar el programa va ser la juvenil, la gent d'entre 13 i 24 anys. En canvi, no va tenir gaire èxit entre el públic de més edat perquè a aquests espectadors no els agrada gaire veure gent gran a la televisió". És per això, afegeix Nogueira, que a TV3 no fan "productes adreçats específicament als espectadors de més de 65 anys".

Què fan, doncs, des del canal, per aconseguir que aquesta franja d'espectadors sigui una de les que segueix més fidelment la cadena? Ho explica Nogueira: "No els fem una programació pensada per a ells, sinó que fem una programació amb la qual se sentin còmodes".

I posa l'exemple del que ha passat amb el magazín de tarda, el Divendres : "La primera temporada del programa va tenir menys audiència perquè anava adreçada a un perfil de públic més jove i els espectadors de més edat se sentien desubicats quan abordava temes com el Facebook o es parlava de Twitter". El programa va introduir alguns canvis i ha millorat l'audiència, ja que s'ha guanyat aquests espectadors.

La qüestió, per Nogueira, és no fer fora el públic més veterà parlant de temes que no dominen: "Però tampoc pots caure en el fet de parlar de malalties per atraure'ls".

Una hora més de televisió

Aquest públic interessa especialment al responsable d'audiència de TV3, ja que és el que consumeix més minuts de televisió al dia. Segons un estudi del 2009 del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, els catalans més grans de 65 anys consumeixen 4 hores i 40 minuts de televisió cada dia, és a dir, 56 minuts més que la mitjana de la població. Per contra, escolten 17 minuts menys la ràdio i en dediquen 39 menys a internet.

Amb aquest consum de televisió tan elevat, el repte per Nogueira és trobar l'equilibri i atreure les noves generacions d'espectadors, "però sense fer fora la gent gran".

I quins són els programes que més agraden a aquests espectadors? Doncs a banda dels del prime time , Nogueira diu que són especialment seguidors dels concursos de coneixements (com el Bocamoll , de TV3). De totes maneres, sovint sorprenen amb algunes eleccions menys previsibles: va triomfar entre aquesta franja d'edat la sèrie nord-americana Pacific Blue , protagonitzada per un grup de policies que es desplaçaven en bicicleta per la platja.

L'excepció, reconeix Nogueira, és Saber vivir , que emet La 1. Però en l'oferta televisiva no hi ha cap més programa tan especialitzat: "Aquesta demanda ja queda coberta per TVE".

De fet, La 1 és la preferida pels jubilats, i no només pel Saber vivir . El 2010 ha estat el canal més seguit pel públic de l'Estat espanyol amb un 22,3% de mitjana entre els espectadors més grans de 64 anys. En segon lloc, com a referents del públic més gran hi ha els canals autonòmics públics, que han tingut el 17% de l'audiència. I a continuació se situen Telecinco amb el 16,3% i Antena 3 amb l'11,3% de seguiment.

stats