Publicitat
Publicitat

ELS CANALS DE TELEVISIÓ LLUITEN PELS NÚMEROS

La majoria de cadenes volen posicionar-se en un botó concret a través del nom

La guerra del comandament a distància

Amb TV3 i les privades espanyoles va començar la guerra per posicionar-se en el comandament. Des de l'arribada de la TDT, amb l'abundància d'oferta, estar entre els nou primers s'ha convertit en vital.

Als inicis de la televisió, no hi havia números. Als anys cinquanta, en ple franquisme, l'únic canal que es podia veure a Catalunya era Televisió Espanyola. Després va aparèixer un segon canal, també governamental, que durant molt de temps va ser conegut com a UHF. Però Televisió de Catalunya i les primeres privades espanyoles, que van néixer el 1983 i el 1990, ja es van voler associar a un número des del començament. Una estratègia que han seguit la gran majoria de les que han vingut després, amb l'objectiu de situar-se en un botó fix.

Per què? Sobretot, per posicionar-se com a marca i perquè els espectadors les recordin més fàcilment. Si el nom empeny a ubicar el canal en un botó determinat, la coincidència fa que sigui més fàcil trobar-lo a la primera, sense necessitat de provar diferents botons. El fet d'estar en un número baix, a més, li dóna molta més visibilitat. Les posicions de l'1 al 9, sobretot des de l'arribada de la TDT, són les més volgudes. Caure més enllà del número 9, amb l'abundància d'oferta que hi ha, fa que un canal sigui molt més difícil de trobar.

A Catalunya, però, el més normal és que molts canals no estiguin en el número que els correspondria pel nom. TV3 i el 33, que la majoria de catalans situen al 3 i el 4, provoquen una reacció en cadena que afecta sobretot Antena 3, Cuatro i La Sexta. Antena 3 sol ocupar el 6; Cuatro, el 7, i La Sexta, del 8 en amunt. Un ball que es converteix en caos a casa dels més mandrosos. Hi ha qui, senzillament, no els ordena.

La 1 i La 2, per antiguitat

TVE va ocupar els primers llocs de manera natural. Autonòmiques i privades ja van adoptar com a marca els números del 3 cap endavant i van renunciar a les dues primeres posicions. Tot i així, hi ha catalans que tenen primer TV3 i el 33.

Al 3, majoria per a TV3

Com que els dos primers ja estaven ocupats, TV3 va triar com a marca el número 3, tot i les crítiques per subordinació a TVE. La majoria de catalans la té al 3, però també hi ha qui prefereix tenir-hi Antena 3, que va triar el mateix número perquè en l’àmbit estatal no tenia rival.

El 33, després de TV3

Com que no es correspon amb cap número de l’1 al 9, el 33 se sol posar darrere de TV3, al número 4. Amb l’aparició de Cuatro, però, també hi va haver qui va preferir fer coincidir el nou canal amb el 4 del comandament.

Telecinco, sense rival

El número 5 és un dels pocs en què no hi ha cap competència. Telecinco és l’única amb aquest número en el nom del canal, que té com a origen el canal italià Canale 5, també de l’imperi mediàtic de Berlusconi. Només els que s’han fet una organització a la seva mida ignorant els noms dels canals hi tenen una altra cadena.

Al 6: Antena 3 o La Sexta?

La coincidència de número entre TV3 i Antena 3 fa que la majoria de catalans tinguin el canal espanyol al número 6, el següent que hi ha disponible un cop col·locats el 33 i Telecinco a la seva posició natural. Amb el naixement de La Sexta, però, han sorgit els dubtes, i alguns han preferit posar la nova cadena al 6 i canviar de lloc Antena 3.

Al 7, Cuatro i les temàtiques

Igual que Antena 3, Canal+ va anar a parar al número 7 per eliminació. Quan es va transformar en Cuatro, molts catalans van deixar el canal al número 7. La Siete, que pertany a Telecinco, i Veo 7, del grup Unidad Editorial, també pugnen pel 7.

8TV vs. Barcelona TV

Tot i néixer com a City TV, el canal de Godó de seguida va mirar de situar-se en el 8, primer com a TD8 i ara com a 8TV. Aquesta posició se la disputa amb Barcelona TV i amb Antena Neox, que té el 8 al logotip.

El 9, el número més obert

L’últim botó del comandament no té propietaris clars. Cadascú hi té un canal diferent, amb opcions tan diverses com el 3/24, el Super3, les televisions locals, TV3 HD, IB3 o Canal 9. Antena Nova, la temàtica que s’ha intentat apropiar el 9 incorporant aquesta xifra al logotip, no ha aconseguit imposar-se. Més enllà del 9, hi ha altres números que també han cridat l’atenció de canals. El 10 se l’ha intentat quedar Vocento amb 10 TV, mentre que el 13 el vol la Conferència Episcopal espanyola, amb el seu 13 TV.

L’opinió d’un especialista a buscar noms per a productes

Pràcticament tots els canals tenen un número com a marca. Per què? Una de les veus autoritzades en la matèria és Francesc Arquimbau, soci director de la consultora barcelonina Nombra, especialitzada en naming. És a dir, buscar el millor nom possible per a noves empreses i nous productes. Ell pensa que els noms dels canals de televisió, més enllà de la intenció d’ocupar el número corresponent del comandament a distància, són així per una qüestió de comoditat. “A les cadenes els és més fàcil posar un número que posar un nom i explicar què són”, argumenta Arquimbau.

En el cas de les més noves, com Cuatro i La Sexta, Arquimbau ho veu com una manera de posar-se al mateix nivell que els canals generalistes més consolidats. “Si volen ser un canal més de la correlació de La 1, La 2, TV3, etcètera, el més lògic és posar un número al nom”, assegura. En canvi, per a les cadenes que no aspiren a ser una de les grans, pot ser més convenient optar per un nom de caire més descriptiu, com és el cas de Barcelona TV. “Fas focus en el que consideres prioritari”, explica. “En aquest cas, el fet que és la televisió local de Barcelona és prioritari", afegeix Arquimbau. La gran majoria dels canals d’àmbit local fan el mateix que Barcelona TV, que sol ubicar-se en el número 8, però no ha incorporat aquesta xifra a la marca.

El màxim responsable de Nombra creu que cada cas és diferent i mereix un estudi exhaustiu, però s’atreveix a recomanar que els canals temàtics optin per noms “que et suggereixin el que fan”, com per exemple Discovery Channel o Teledeporte. El nou canal de la Conferència Episcopal Espanyola, 13 TV, que es defineix com un canal generalista però té inclinació cap a la temàtica religiosa, és un exemple de tot el contrari. “És un nom que a mi em despista, no m’ajuda a entendre què és”, conclou Arquimbau.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT