Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

El jardí privat dels 'i-llibres'

El futur comercial de la lectura digital sembla condemnat als entorns tancats: contingut, servei i dispositiu vinculats en exclusiva. I potser és l'únic possible

 U   na llibreria que vol desterrar les pesadíssimes motxilles estudiantils, oferint llibres de text en format digital de contingut sempre al dia, que poden incloure textos, imatges, vídeos, gràfics interactius, animacions en 3D i tests d'autoavaluació, i que generen automàticament glossaris i fitxes d'estudi amb els fragments que l'estudiant marca sobre la pantalla. I que es poden vincular amb un campus virtual on es pot treballar en equip amb els companys de classe i on els professors poden posar deures i convocar exàmens. ¿Oi que els sona a les novetats que Apple va presentar dijous?

Doncs jo parlava de Kno ( http://kno.com), una altra empresa de Silicon Valley que ofereix aquest producte als EUA des de fa gairebé dos anys, en què ha acumulat un catàleg amb més de 100.000 títols que no es poden llegir només amb l'iPad, sinó també al navegador web de qualsevol ordinador i fins i tot amb una aplicació de Facebook.

Ara que ha quedat clar que Apple no ha reinventat el sector dels llibres de text -i molt menys el de l'educació, molt més complex que els llibres-, podem valorar els tres elements del seu anunci.

De moment, la nova secció de text de la iBookstore només està oberta als estudiants dels EUA. Cada e-book costarà un màxim de 15 dòlars, una gran millora sobre els 70 o 80 que costen molts textos universitaris. El truc és el volum: els llibres digitals no es poden prestar ni passar d'un alumne a un altre. És per això que Apple -i Kno- comença adreçant-se al mercat universitari, amb menys obsolescència planificada que els textos de primària, en què canviar el 5% del contingut n'evita el reaprofitament.

Els i-llibres només es poden llegir amb iPad. Una limitació relativa: la tablet d'Apple és la més popular i una peça clau de la seva estratègia per desplaçar els portàtils de baix cost. No és d'esperar cap aplicació iBooks per a Windows o Android, perquè la posició de l'empresa és molt més còmoda que el 2003, quan va haver de crear iTunes per a Windows per fer creïble l'iPod. Limitar la lectura a les tablets sembla més difícil de justificar per la banda de la fatiga visual, que seria menor amb dispositius de tinta electrònica, però Apple no en fa. Una estratègia del tot diferent de la d'Amazon, l'actual gegant del llibre digital. La seva plataforma Kindle també és un entorn tancat, però a més dels seus lectors de tinta electrònica disposa d'aplicacions de lectura per a ordinadors, mòbils Android, BlackBerry i Windows Phone i, naturalment, iPhone i iPad.

El segon instrument d'Apple per substituir les motxilles és iBooks Author (iBA), un programa gratuït per als Macs amb sistema operatiu Lion que pretén ser als llibres de text el que GarageBand és a la composició musical i FinalCut a l'edició de vídeo. iBA és una eina potentíssima de creació multimèdia. Podria ser la clau perquè molts autors s'autoeditin en format digital, sense haver de comptar amb una editorial. Però els llibres només es poden publicar a la iBookstore d'Apple, cosa que limita el mercat potencial de lectors. I encara pitjor, la llicència d'ús d'iBA diu que Apple manté l'exclusiva del material creat amb el programa, fins i tot encara que decideixi rebutjar-ne la venda, cosa que fa sovint amb les aplicacions de l'App Store. Això sí, si us conformeu amb els i-lectors , podreu fixar el preu del vostre iBook -o regalar-lo- i rebre el 70% de les vendes.

L'altre element de l'estratègia d'Apple és la nova iTunes U, un servei de descàrrega de classes en vídeo que es transforma en campus virtual gràcies a noves aplicacions per a iPhone i iPad que faciliten la comunicació entre professors i alumnes. Probablement sigui el més prometedor, ja que Apple podria acabar creant un model de negoci semblant a Google Apps, però adreçat als centres d'ensenyament, substituint la compra anual de llibres per un pagament mensual -posem 10 euros- que permeti disposar del material didàctic i les aplicacions de comunicació i col·laboració. Això sí que seria revolucionari i, si algú pot fer-ho possible, és Apple.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT