Publicitat
Publicitat

TELEVISIÓ

El director de l'espai considera que la brevetat li ha permès arribar a un públic més ampli

'El medi ambient' compleix 20 anys a TV3

El programa de TV3 El medi ambient celebra avui el 20è aniversari del seu debut. L'espai vol arribar a un públic ampli i demostrar-li que qualsevol àmbit de la vida pot tenir una derivada mediamental.

El 1992 la preocupació per l'ecologia i el medi ambient estava reservada als investigadors o experts en la matèria, i tenia encara molt poca repercussió social. El 23 de març d'aquell any, però, TV3 va posar en marxa un nou projecte amb un format peculiar: un reportatge diari de tres minuts en una franja privilegiada -al voltant de les 14.25, entre el Telenotícies comarques i el Telenotícies migdia - que pretenia sensibilitzar els espectadors sobre la importància de cuidar l'entorn. El medi ambient celebra avui dues dècades en antena, i ho fa en un context del tot diferent, amb l'ecologia convertida en matèria de debat habitual en molts àmbits.

"Quan vam començar hi havia grups ecologistes que feien la seva feina, però als mitjans no se'n parlava gaire i entre la població no era un tema gaire conegut", recorda l'actual director d' El medi ambient , Xavier Duran. "Al principi s'havia d'explicar què era una deixalleria o com se separaven els residus. Ara aquestes coses ja estan molt assumides i ens dediquem a fer entendre que el medi ambient afecta tots els àmbits, des de l'energia fins a la innovació tecnològica, l'educació i les relacions internacionals", explica. Duran, que dirigeix l'espai des del 1999, creu que gairebé qualsevol tema té "una lectura ambiental", i en posa com a exemple que el programa ha tractat el conflicte entre Israel i Palestina, però des del punt de vista del control dels recursos hídrics.

Pel director del programa, aquesta amplitud temàtica respon a la voluntat d'explicar "no només el que la gent vol saber" sinó també "coses que la gent no sabia que volia saber", perquè "no hi havia caigut mai".

La brevetat, un encert

La durada extremament curta d' El medi ambient és, a parer de Duran, una de les claus de l'èxit i la supervivència del format. "Si féssim un programa setmanal que durés 20 minuts, només el mirarien els que estan interessats en el tema mediambiental -reflexiona-. D'aquesta manera, en canvi, tenim l'ocasió d'arribar dia a dia a un públic que potser no miraria un programa sobre medi ambient". En aquest sentit, valora que, des del primer moment, TV3 hagi situat l'espai "en un molt bon horari", en què "molta gent veu la televisió".

El resultat és un format amb una repercussió que sobrepassa la pantalla: mestres que l'utilitzen com a material didàctic, museus que hi recorren per completar exposicions o espectadors que reconeixen que s'han decidit a estudiar ciències ambientals després d'haver descobert que la carrera existia gràcies al programa, assegura Duran.

El director, però, també té dos agraïments a fer. D'una banda, a "la gent que treballa pel medi ambient", sigui des d'un municipi, una escola, una empresa o una entitat. "Si complim 20 anys és perquè hi ha molta gent que fa coses que s'han de difondre", assenyala. I de l'altra, a Gas Natural Fenosa, que patrocina l'espai "des del primer dia", un fet "inusual", com destaca Duran.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT