DECLIVI DELS 'CALL TV'
Mèdia 25/01/2011

És més difícil enredar el públic

Des del CAC han constatat que d'ençà de la regulació dels telèfons 905 i de la limitació horària hi ha hagut una severa reducció dels concursos que obtenen benefici de les trucades dels concursants.

Laia Altarriba
2 min
Marca TV i La Sexta 2 emeten un Call TV. Aquests programes tenen un cost molt baix i obtenen el benefici de les trucades dels concursants

BARCELONA.Cada cop n'hi ha menys, i els que s'emeten estan restringits a l'horari de matinada. Són els anomenats Call TV , és a dir, els programes en què els concursants han de trucar per participar-hi, en què les preguntes són molt senzilles i en què és molt difícil aconseguir que una trucada entri a jugar.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La proliferació d'aquests concursos els últims anys s'explica perquè van aconseguir obtenir alts ingressos a partir de costos molt baixos. La clau: que els espectadors truquessin a un telèfon 905, que els deia que les línies estaven ocupades i que tornessin a telefonar. Cada nova trucada eren més ingressos per al canal.

El paper del CAC

Dolors Comas, consellera del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), explica que quan van començar a aparèixer es van preocupar "perquè alguns espectadors hi trucaven sense ser conscients del cost de les trucades, i aleshores rebien una factura telefònica molt elevada". Davant d'això, com que el CAC no tenia eines per actuar, es van dirigir a diversos organismes que sí que hi tenien competència. I va ser la Comissió del Mercat de Telecomunicacions la que va actuar.

El que va decidir la CMT va ser posar normes a l'ús dels telèfons de tarificació especial en programes de televisió. El nou codi que es va començar a aplicar des de mitjans del 2009 exigeix que cada vegada que una persona usuària truqui, una locució l'informi sobre el preu. Això ha comportat una reducció d'aquests concursos, ja que amb més informació, els espectadors hi truquen menys, així que els programes obtenen menys ingressos.

A aquesta regulació s'hi ha sumat l'entrada en vigor de la llei de l'audiovisual espanyola a mitjans del 2010. Els límits horaris que posa en relació amb els menors impedeixen que aquests programes s'emetin en horari protegit per a infants, i han quedat relegats a la matinada.

Només n'emet 8TV

Actualment al CAC només els consta una televisió catalana que inclogui aquests concursos a la seva graella: a 8TV, a les matinades es pot veure Premios por un tubo , que emet simultàniament La Sexta 2.

Des de Canal Català, que va incloure en la seva programació durant molt de temps programes d'aquest tipus, expliquen que els van deixar de fer l'abril del 2010, quan es va prohibir que s'emetessin de dia. Van fer una nova temptativa fa mig any, però els ingressos eren molt menors que quan no existia la regulació, així que ho han deixat aparcat.

En l'àmbit espanyol, però, hi ha més cadenes que continuen apostant per aquests programes: Telecinco emet a les matinades Locos por ganar , Marca TV té el seu amb Ring ring i el d'Antena 3 té per nom Adivina quién gana esta noche .

stats