02/12/2016

Una moviola en 360 graus per al clàssic

4 min
Una moviola en 360 graus per al clàssic

Óscar Lago, el cap de realització d’esports de Mediapro, disposarà aquesta tarda per retransmetre el partit Barça-Madrid dels senyals de 37 càmeres fixes d’alta definició instal·lades al Camp Nou. Entre aquestes càmeres hi ha l’aèria per a vistes zenitals que s’ha incorporat aquesta temporada, les dues superlentes que seguiran les evolucions de Leo Messi i Cristiano Ronaldo sobre el terreny de joc, les dues amb teleobjectiu centrades en Luis Enrique i Zidane i les dues càmeres anomenades beauty que mostren vistes panoràmiques de l’estadi des del punt més alt del córner.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La posició exacta de totes aquestes càmeres apareix detallada a la pàgina 36 del reglament per a la retransmissió televisiva a partir de la temporada 2016/17 de la Lliga de Futbol Profesional (LFP), que s’ha fet popular perquè introdueix penalitzacions als clubs si la grada del seu estadi que apareix a les imatges de la càmera principal té menys d’un 75% d’ocupació, ja que això desllueix la retransmissió televisiva de l’espectacle. Aquest fascinant document especifica també des de l’alçada que ha de tenir la gespa fins a la intensitat de la il·luminació i les hores exactes en què cal tenir-la encesa, passant per la ubicació dels espais per entrevistar jugadors i entrenadors i els colors de les credencials i els pitets de tot el personal implicat.

El que no surt al manual de la LFP és la nova joguina audiovisual que Mediapro estrenarà per al partit d’avui: les repeticions de les jugades més destacades en imatges de 360 graus, que sobrevolen virtualment l’acció per observar-la des de tots els angles. Probablement ja heu vist l’efecte en alguna retransmissió de bàsquet de la NBA, on el jugador queda suspès en l’aire a punt d’encistellar mentre la càmera l’encercla, a l’estil de la pel·lícula Matrix. Però avui serà la primera vegada que es faci servir en directe durant un partit de futbol a Europa. I, de fet, el Camp Nou és el primer estadi del continent on s’instal·la de manera permanent aquest sistema de la divisió esportiva d’Intel, creat per l’empresa israeliana Replay Technologies, que el gegant nord-americà dels xips va comprar fa uns mesos.

La instal·lació està formada per 38 càmeres fixes -penjades de la part inferior de la segona graderia, al voltant de tot el camp- connectades amb fibra òptica a una sala exterior de control on hi ha 42 servidors -un per càmera, més quatre de reserva- i els equipaments que sintetitzen la imatge tridimensional de la repetició sota les ordres d’un realitzador que decideix sobre la marxa la trajectòria d’aquesta càmera virtual. Cada càmera porta un captador d’imatge amb resolució 5K, que permet fer zoom digital en cas necessari sense que es noti gaire a les imatges HD, i entre totes produeixen 50 gigabytes de dades per segon, de manera que actualment calen entre 60 i 90 segons per crear una repetició de 25 segons de durada en el format lliuredimensional FreeD de Replay, que fa servir vòxels -l’equivalent tridimensional dels píxels d’una imatge plana.

Amb el ritme del futbol -molt més imprevisible que el del bàsquet o el beisbol, segons Lago-, quan la repetició d’un gol està a punt per ser emesa, pot ser que s’estigui produint una altra jugada destacable, però el mateix realitzador recorda que és habitual que les repeticions convencionals s’insereixin en moments posteriors de l’emissió. De tota manera, els directius d’Intel Sports expliquen que la següent generació del sistema reduirà a la meitat o a la tercera part el temps de processament, que quedarà en 30 segons, i que l’objectiu és poder emetre en temps real: ja disposen d’una versió preliminar del software que permet triar l’angle de manera interactiva sobre la pantalla tàctil d’una tauleta. James Carwana, el director general d’Intel Sports, explica que la fase següent serà invertir el punt de vista perquè l’espectador pugui situar-se sobre el terreny de joc i veure -amb un visor de realitat virtual- exactament el mateix que Messi quan xuta a porta; com un videojoc de futbol, però amb personatges reals.

Melcior Soler, responsable audiovisual de la LFP, indica que tot aquest desplegament tecnològic està justificat per l’audiència creixent dels partits de la lliga espanyola: un 8% més d’espectadors espanyols que la temporada passada i, sobretot, un 60% més d’espectadors internacionals, gràcies al fet que actualment s’emeten tots els partits de cada jornada. Això situa la competició en termes d’espectacle televisiu molt a prop de la Premier League anglesa.

I segons Carwana és el que els ha portat a assumir el cost de la instal·lació al Camp Nou, de cara a participar en els ingressos futurs que generi aquesta audiència. Igualment estan desplegant el sistema al Santiago Bernabéu, on esperen posar-lo en marxa d’aquí dos mesos, i al Vicente Calderón durant l’any 2017. Ara, a partir d’aquesta tarda, el pitjor que els pot passar és que no hi hagi gols per repetir.

També en 4K

El partit d’aquesta tarda, amb 650 milions d’espectadors potencials en més de 170 països, serà també el primer de la lliga espanyola que s’emeti en directe amb resolució 4K. Al Camp Nou hi haurà vuit càmeres d’aquesta resolució amb una realització separada. Però de moment no el podreu veure al televisor de casa encara que sigui compatible: només l’emetrà Vodafone TV als bars que tinguin contractat el servei. Tot i això, Mediapro assegura que la LFP ja té preacords amb Movistar+ i Vodafone per emetre partits en 4K als usuaris particulars a partir del gener.

stats