Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

Un negoci no apte per a tothom

El congrés BDigital Apps explora a Barcelona la realitat del sector dels programes per a telèfons mòbils, cada cop més fragmentat i en què costa fer negoci

"Si el meu gendre es dediqués a programar per a mòbils, jo estaria amoïnat pel futur de la meva filla", deia Carles Fradera al BDigital Apps, el congrés sobre aplicacions que organitza la fundació BDigital, de la qual és director. Pot sorprendre en un sector que creix espectacularment: dels 440 milions de mòbils que es van vendre al món el trimestre passat, 115 milions van ser smartphones, un increment del 42% en un any. I a banda de connectar-se a internet, el que més fan els usuaris de smartphoneés utilitzar aplicacions: el mig milió de títols del catàleg d'Apple ha generat més de 15.000 milions de descàrregues, i al de Google per a Android hi ha més de 350.000 referències. I aquests dos només són els grans: Nokia, Microsoft, Samsung, BlackBerry i les operadores de telefonia tenen catàlegs propis d'aplicacions, i hi ha botigues independents, com les d'Amazon i GetJar.

Aquesta efervescència de les aplis no és necessàriament sostenible. L'hipotètic gendre programador s'enfronta almenys a tres problemes per guanyar-se la vida: el preu de les aplicacions, la diversitat de sistemes operatius i l'enorme varietat de models de mòbil.

La gran majoria de les aplicacions són de franc per a l'usuari. I les que no ho són costen menys d'un euro. Crear una apli per a iPhone i Android costa entre 100.000 i 300.000 dòlars. Recuperar la inversió amb les vendes no és a l'abast de qualsevol. I per bona que sigui l'aplicació, és probable que passi desapercebuda sense una inversió suplementària en màrqueting. A més de cobrar per les descàrregues, hi ha les opcions del freemium (regalar una versió bàsica i cobrar per les més avançades) i d'incorporar anuncis en els programes. Més prometedora sembla la proposta de BlueVia, l'insòlit programa de Telefónica per als programadors, que els cedeix part dels ingressos per serveis (veu, SMS, dades) que generi el funcionament de l'aplicació. Fins ara els programadors havien de pagar a les operadores per incorporar els seus serveis.

L'any passat el BDigital Apps va durar un dia i els smartphones amb sistema Android eren el 25% del mercat mundial. En un any s'han duplicat tant la durada del congrés com la presència d'Android, que ja ha superat el 50% de quota de mercat. Amb una evolució tan ràpida, els programadors han de triar amb molt de compte el sistema per al qual desenvolupen. El gràfic recull l'evolució recent de les vendes de les plataformes principals, i tot i que els mòbils en ús no desapareixen d'un dia per l'altre, ningú no aposta per una plataforma sense futur. I cal no oblidar la inèrcia: la majoria de les aplicacions presentades al BDigital Apps són per a iPhone, només el 15% dels venuts. Les empreses amb menys títols, com Nokia i BlackBerry, ja tempten els programadors destacant que amb les seves plataformes és possible guanyar-se la vida millor que amb les d'Apple i Google, ni que sigui perquè hi ha menys competència. I al mateix congrés, a més de tallers de programació per a iOS i Android, també n'hi va haver un sobre el llenguatge HTML5, el nou estàndard per a la creació d'aplis que funcionin en més d'un sistema operatiu mòbil.

Finalment, un cop decidit per a quina plataforma programar, cal garantir que l'aplicació funcioni en els telèfons dels clients, però cap desenvolupador pot disposar de tots els models de smartphone que es venen al món per provar-hi les seves aplicacions. Aquí entra AppyTest, un nou servei de BDigital que manté connectats a internet més de 2.000 telèfons diferents perquè els programadors hi puguin accedir a distància i provar-hi les seves creacions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT