Publicitat
Publicitat

34.000 nens miren ‘Sálvame’

El programa accepta repensar continguts però no renuncia a les tardes

Nova bastonada jurídica a Sálvame, de Telecinco, just l’endemà que la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) qüestionés la continuïtat del programa a les tardes, en horari de superprotecció infantil. Aquest mateix organisme incoava ahir un expedient sancionador a l’espai presentat per Jorge Javier Vázquez i Paz Padilla per un presumpte cas de publicitat encoberta. La Comissió, que s’encarrega de vetllar per l’adequació dels continguts televisius a la legislació audiovisual, considera que les presentacions que va fer Sálvame de la marca Actafarma eren anuncis no declarats i critica que enlloc s’explicités que es tractava d’un espai publicitari. La multa que Competència podria imposar, si desestimés les al·legacions, seria d’entre 100.001 i 500.000 euros, ja que es tracta d’una falta greu.

Mentrestant, Teleespectadors Associats de Catalunya (TAC) celebrava ahir el requeriment de la CNMC del dia anterior, que arriba després de diverses denúncies d’aquesta entitat, que aplega 17.000 socis. L’expedient obert per la Comissió dóna vuit dies al programa perquè adeqüi els seus continguts a la franja horària. Tot i que Sálvame està identificat com a espai “per a majors de set anys”, algunes edicions corresponen a una edat superior, segons el criteri de l’ens regulador. No és només una qüestió de fer servir un identificatiu o un altre: com que bona part del programa cau en horari superprotegit, no pot incloure continguts per a majors de tretze anys.

Les xifres d’audiència demostren que 34.000 nens a tot Espanya -d’entre 4 i 12 anys- miren cada emissió de Sálvame, de mitjana. De cada vint nens que a aquella hora estan mirant la televisió, un està seguint el programa, que inclou sovint enfrontaments verbals entre els col·laboradors i airejament de plats bruts i sordideses personals. A Catalunya, on l’espai té una penetració més baixa, la xifra baixa als 3.000 infants de mitjana.

El programa el veuen 1,9 milions d’espectadors a Espanya, 236.000 dels quals a Catalunya. L’edició dels divendres a la nit també registra un nombre significatiu d’espectadors menors de 12 anys: 33.000 a Espanya i 4.000 a Catalunya.

La cadena va emetre dimecres un comunicat en el qual es declarava “profundament sorpresa” per la “causa general” oberta contra el programa. Declarava que estava “convençuda de la regularitat jurídica” de Sálvame, tot i que admetia que estudiarà “amb deteniment totes les mesures que contribueixin a millorar els continguts en funció de l’horari”.

Més enllà d’aquest comunicat de la cadena, també el programa va voler escenificar el seu rebuig al procés engegat per la CNMC. Tot i que dimecres era Paz Padilla qui presentava l’espai, el seu conductor habitual, Jorge Javier Vázquez, es va voler situar davant de les càmeres per deixar anar el seu al·legat en favor de l’espai: “Avui han amenaçat seriosament la continuïtat de Sálvame i volen destruir la nostra gran família. Fa anys que algunes associacions d’espectadors ens miren amb lupa i mouen cel i terra per separar aquesta gran família per la via d’acusar-nos de coses realment lletges, sòrdides, fins i tot, que no són certes. No sabem a qui representen aquestes associacions d’espectadors [...] ultraconservadores”.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT