Publicitat
Publicitat

La nova promesa del periodisme

Els pontífexs del món 3.0 insisteixen en els canvis colossals que internet causa al periodisme. La meva opinió és la contrària. El periodisme és i serà l'instrument dels ciutadans per donar i demanar comptes de i en la vida pública. Això demana un grapat d'actituds i valors que internet no fa ni farà caducar: honestedat intel·lectual, contrastar les versions, tempestivitat, domini de les narratives, etcètera.

El que internet canvia és el negoci que fins ara subvenciona el periodisme -la publicitat- i la manera com el periodisme compareix en societat. Internet és un entorn en què els costos del periodisme es redueixen enormement, i gràcies al qual els ciutadans poden expressar amb més facilitat les pròpies prioritats i punts de vista, crear el propi contingut i interrelacionar-se globalment com abans només podien fer empreses informatives i periodistes professionals. Abans d'internet molt pocs tenien formació, temps, recursos i estructura per exercir el dret a la informació, que és una part de la condició ciutadana. Avui, gràcies a la xarxa, són moltíssims més.

Una cosa és clau: la publicació ja no és el final del procés informatiu sinó el principi. La publicació genera un procés social en el qual la substància de la informació es completa, es posa en context, es millora. Tot això, per exemple, promourà la necessitat de diferenciar-se en un món de clons on tots diuen el mateix i explicar el que ningú explica, buscar l'exclusiva, allò que és interessant i veritablement nou -que gairebé sempre serà el descobriment d'alguna cosa que ja fa temps que passa. Vindrà el periodisme que descobreix en lloc del que cobreix. Tindrem menys buròcrates de la informació. Serà fantàstic. Ja ho és.

Dit d'una altra manera, senyors gurus: el periodisme és un ofici en vies de propagació, no d'extinció. Deixin de vendre'ns la moto.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT