Publicitat
Publicitat

GUERRA OBERTA ENTRE LFP I GOVERN ESPANYOL

Els clubs exigeixen que deixi de ser obligatori per llei

El partit de Lliga en obert, en perill

Les lligues d'Anglaterra, Itàlia i França s'emeten íntegrament en canals de pagament i els clubs espanyols i Mediapro volen anar cap aquí. El 3 d'abril, la Lliga s'aturarà com a mesura de pressió.

El partit de Lliga en obert dels dissabtes a la nit corre el perill de desaparèixer d'aquí a un any i mig. Només amb els ingressos de la publicitat, les cadenes en obert no poden pagar tants diners com els agradaria als clubs i, si continua existint, és perquè hi ha una llei que hi obliga. Els clubs sempre han demanat que es derogui aquesta llei, però ara semblen disposats a posar-se durs. La setmana passada, la Lliga de Futbol Professional (LFP) va decidir que si abans del 3 d'abril "no s'han produït avenços significatius" no es jugaran els partits que estan previstos per a aquell dia com a mesura de pressió.

"La LFP no pretén acabar amb el futbol en obert sinó amb l'obligació imposada", diu el comunicat emès per aquest organisme. A l'hora de la veritat, però, és pràcticament segur que el partit en obert desapareixeria com a conseqüència del canvi. Esteve Calzada, exdirector de màrqueting del Barça i conseller delegat de l'empresa Prime Time Sport, diu que "està demostrat, per model de negoci, que els clubs guanyen més calés si els partits s'emeten en tancat que si s'emeten en obert". Els clubs reivindiquen la llibertat de negociar el que el mercat dicti, "però el normal és que el mercat dicti que vagi tot per pagament", explica Calzada.

La posició dels clubs, inclosos els dos catalans de Primera, és unànime contra l'obligatorietat del partit en obert. Des de l'Espanyol es remeten al comunicat de la LFP i destaquen que Joan Collet i Sandro Rosell es van asseure de costat en l'assemblea en què es va decidir aturar la Lliga. El que és cert és que el Barça va votar contra l'adopció de mesures de força tan radicals, tot i que sí que comparteix la reivindicació. Esteve Calzada explica que quan ell era al club s'ingressava un percentatge de la venda de partits en PPV. Ara ja no és així, però al club li continua interessant el futbol de pagament perquè dóna més valor als drets.

Mediapro, la més interessada
Esteve Calzada creu que "en el dia a dia, el problema el té Mediapro", que és l'actual propietària d'aquests drets i la més interessada a treure'n el màxim rendiment. Des del departament de comunicació de l'empresa recorden que "Jaume Roures sempre ha dit que Espanya és l'únic país on és obligatori el partit en obert". De fet, en els últims anys, el director general de Mediapro ha anat molt més enllà en les seves manifestacions. Roures ha arribat a dir que es tracta d'una "expropiació sense cap compensació" i s'ha mostrat partidari que no es retransmeti cap partit en obert, "com es fa a la resta de països europeus".

Les lligues anglesa, italiana i francesa s'emeten íntegrament en canals de pagament, mentre que de l'alemanya se'n pot veure en obert només el partit inaugural i el primer partit de la segona volta. El torneig de Copa, en canvi, sí que s'emet en obert en aquests països. En cap cas, però, hi ha una llei que hi obligui, com passa a Espanya amb l'anomenada llei Cascos, que es va aprovar durant el primer mandat d'Aznar i que establia que una sèrie d'esdeveniments esportius eren "d'interès general" i s'havien de fer obligatòriament en obert.

Aquesta llei, qualificada com a "intervencionista" per part de clubs i empreses del sector, va rebre ahir l'aval indirecte del Tribunal General de la Unió Europea, que es va pronunciar sobre l'obligatorietat d'emetre en obert els partits del Mundial i de l'Eurocopa al Regne Unit i a Bèlgica. La restricció a la lliure prestació de serveis, en aquests i en altres casos dins de l'àmbit de la UE, "queda justificada" segons aquest tribunal.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT