Publicitat
Publicitat

Comunicació

Una plataforma de defensa dels mitjans públics catalans vol fer front a la "pressió" dels privats

L'entitat, que ja té més de 4.500 adhesions, s'ha presentat aquest dimarts a Òmnium, de la mà de professors universitaris, líders sindicals i representants del sector audiovisual

Òmnium ha acollit aquest dimarts la presentació en societat de la Plataforma en defensa del servei públic de ràdio i televisió de Catalunya. L'entitat feia unes setmanes que havia publicat el seu manifest però no ha estat fins ara que ha realitzat un acte oficial per presentar els diferents sectors que hi donen suport. En total, el text ha rebut més de 4.500 adhesions individuals i s'hi han sumat una cinquantena llarga d'organitzacions.

L'acte ha comptat amb la participació de Josep Maria Martí (degà del Col·legi de Periodistes), Josep Gifreu (professor de la Universitat Pompeu Fabra), José Ángel Abancens (president de l'Associació Empresarial de Publicitat), Xavier Atance (Associacions Catalanes de Producció Audiovisual), Franck Capdet (Associació d'Actors i Directors de Catalunya), a més de dos dels promotors de la iniciativa, Rosa Gordillo i Carles Blanco. La presentació va comptar amb l'acompanyament musical de Guillamino. Josep Maria Álvarez (UGT) i Joan Carles Gallego (CCOO) van donar suport també a aquesta presentació. Álvarez s'ha mostrat preocupat per les conseqüències que tindran les retallades als mitjans públics "en la qualitat de la informació", mentre que Gallego ha centrat la seva elocució en el paper que juguen els mitjans públics en la vertebració del país.

Blanco ha explicat que la iniciativa va néixer a l'estiu de l'any passat amb l'objectiu de fer front a la campanya "de pressió" que mantenen els operadors privats contra els mitjans públics. Des d'aleshores, segons Blanco, s'han produït fets preocupants com l'anunci de retallada de 40 milions anunciada pel secretari de Govern, Francesc Homs, "o l'aliança entre PP i Govern català, que es reforçarà amb la reforma de la llei de la CCMA" i l'acceptació d'una esmena presentada pels populars en què es fixa l'eliminació (sense especificar terminis) de la publicitat a Catalunya Ràdio.

En el seu parlament, Josep Gifreu ha recordat "el lideratge continuat de TV3 i Catalunya Ràdio té un preu, però havia estat una aposta inqüestionada des de la creació d'aquests mitjans". El catedràtic, que ha criticat "les polítiques erràtiques" que erosionen els mitjans públics ha lloat la potència del servei efectuat per la CCMA, "una dels més equilibrades a Europa" en relació al que costa per contribuent i el que hi retorna.

El representant de les productores, Xavier Atance, ha defensat per part seva el paper fonamental de TV3 en el foment del sector audiovisual privat i ha recordat la visibilització de les minories que permeten els mitjans públics. Abancens (que no ha pogut ser-hi present però ha fet arribar un missatge) ha posat l'accent en què la renúncia de TVE als anuncis no va fer que aquests diners revertissin en la seva totalitat en els privats. "La publicitat no és un problema, sinó part de la solució", ha explicat, ja que permet finançar un mitjà públic sense necessitat de repercutir íntegrament el seu cost a tota la població per la via dels impostos. El representant dels actors i directors, Franck Capdet, ha qualificat la situació actual d'"ofensiva liberal per reforçar la iniciativa privada de depèn quines empreses, aprofitant la crisi". Per part del Col·legi de Periodistes, Martí ha diagnosticat: "Aquest país perd pluralitat i perd proximitat pel tancament de mitjans, siguin públics o privats, i això té un cost també en la normalització lingüística. I, a alguns municipis, si desapareixen els mitjans públics els ciutadans poden perdre el dret de rebre una informació veraç sobre el seu entorn".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT