PREMSA
Mèdia 09/11/2016

La premsa de Madrid perd en cinc anys el 51% de vendes a Catalunya

Les capçaleres d’abast estatal ja només suposen el 12,5% dels diaris venuts al quiosc o per subscripció

i
àlex Gutiérrez
2 min
La premsa de Madrid perd en cinc anys el 51% de vendes a Catalunya

BarcelonaLa premsa de Madrid està experimentant, en els últims anys, una progressiva marginalització a Catalunya. Així ho demostren les dades de l’Oficina de la Justificació de la Difusió (OJD), que evidencien com estan perdent quota de mercat respecte a les capçaleres editades a Barcelona. En conjunt, els quatre rotatius d’abast estatal - El País, El Mundo, Abc i La Razón - han perdut des del 2011 el 51,1% dels diaris que venien (comptant-hi els exemplars al quiosc i les subscripcions individuals). Part d’aquest descens obeeix a la tendència europea i nord-americana de sagnia constant de les edicions de paper. Però les dades dels diaris de Madrid són clarament més negatives que no les dels catalans - La Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i l’ARA-, que es deixen un 31,9% en aquest mateix període.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En l’últim any, per exemple, El Mundo ha perdut un 19,0% de les seves vendes ordinàries (comparant la mitjana de gener a setembre del 2016 amb tot l’any anterior). És el diari espanyol que més pateix, seguit d’ El País (15,8% menys), l’ Abc (12,6%) i La Razón (3,0%). En canvi, les capçaleres catalanes registren caigudes molt més suaus, liderades per El Periódico (7,0%), El Punt Avui (5,4%), La Vanguardia (5,1) i l’ARA (0,9%).

Així, El País, que el 2011 venia 32.952 exemplars, aquest 2016 només n’està aconseguint vendre una mitjana de 18.894. El Mundo ha passat, en el mateix període, de 10.335 a 4.692. Tot i que els diaris de Madrid estan dimensionats per a un mercat molt més gran i, per tant, disposen de més pressupost, a Catalunya estan cedint terreny. Així, el 2011 un 16,6% de les còpies que es venien cada dia eren diaris generalistes editats a Madrid. Aquest any el percentatge ha baixat al 12,5% i la tendència que s’apunta és d’encara més residualització. Aquesta diferència de comportament entre capçaleres de Madrid i Barcelona s’ha produït just en el moment en què el procés ha polaritzat el relat polític entre les dues capitals.

‘La Razón’ resisteix

En aquest panorama, destaca el bon comportament relatiu del diari La Razón, que -després de ser cuer durant molts anys- aspira ara a convertir-se en el segon diari editat a Madrid que més ven a Catalunya. De fet, només està a 625 exemplars d’ El Mundo, quan cinc anys enrere el diari que aleshores dirigia Pedro J. Ramírez més que doblava els 4.606 exemplars de La Razón. El rotatiu dirigit per Francisco Marhuenda ha perdut només l’11,7% de les seves vendes ordinàries en cinc anys, allà on l’Abc s’ha deixat el 34,3% dels exemplars col·locats a quiosc i en subscriptors a Catalunya, El Mundo un 54,6% i El País un 57,3%, la qual cosa el converteix en el diari que més ha patit en aquest lustre del procés.

De fet, quan es miren les dades dels dos principals diaris espanyols, El País i El Mundo, es constata que tots dos estan en crisi -en un any perden a Espanya el 12,3% i el 15,4% de les vendes ordinàries, respectivament- però és a Catalunya on pateixen específicament les caigudes més acusades (15,8% i 19,0%). Tots dos diaris han situat directors nous al capdavant de la redacció durant aquest lustre - El Mundo ha canviat fins a tres cops- però això no n’ha frenat la caiguda de vendes.

stats