Publicitat
Publicitat

LA TRANSFORMACIÓ DELS MITJANS

L'any comença amb anuncis de tancaments de capçaleres i periodistes acomiadats

La premsa de paper es dessagna a Europa

Gener negre per a la premsa europea, que veu com algunes de les seves capçaleres tradicionals tanquen o es passen al digital. I els que sobreviuen ho fan perdent vendes i difusió.

Dilluns el veterà diari econòmic francès La Tribune va convertir-se en setmanari després d'acomiadar 115 dels 165 treballadors. És l'últim cas d'una llarga rastellera de publicacions que prenen mesures dràstiques per sobreviure. A la crisi econòmica general el sector n'hi suma una de pròpia: no només la publicitat s'ha contret, sinó que -sobretot- el model de negoci tradicional ha deixat de funcionar en molts casos. Els Estats Units van ser els primers que van registrar una esbandida de mitjans impresos. Ara arriba el torn de la purga a Europa.

El Regne Unit

L'últim gran diari que ha tancat és el setmanari News of the World , tot i que ho va fer forçat per l'escàndol de les escoltes telefòniques i no pas per causes financeres. Amb tot, el sector no ha recuperat els seus lectors: el National Readership Survey -una enquesta feta als lectors- va determinar que el 60% dels 7,2 milions de seguidors que tenia el setmanari no van enganxar-se a cap altre dominical.

La lupa ara està posada en un dels diaris de prestigi: The Guardian . El rotatiu anunciava al juny que donava prioritat a l'edició digital (i ho acompanyava d'una onada d'acomiadaments). La setmana passada, el director comercial del diari suggeria que l'aposta pel digital podia comportar l'abandonament del paper i reconeixia que estaven estudiant com podria ser rendible la capçalera si només s'aparegués a internet. Les capçaleres de prestigi han patit fortes minves en la difusió. En els últims cinc anys (2007-2011), el Daily Telegraph ha passat de col·locar 911.000 exemplars a col·locar-ne només 651.000). I el The Times , que també perd un terç de la difusió i cau des dels 670.000 exemplars fins als 457.000. En canvi, els tabloides cauen en general només per sota del 10%.

La premsa regional també ha patit aquests estralls. El grup Trinity Mirror tancava al novembre tres setmanaris a les Midlands i durant els últims tres mesos desapareixien mitja dotzena de títols locals.

França

Al tancament de l'edició diària en paper de La Tribune (que es bolcarà en el digital), s'hi ha de sumar una altra capçalera història que abandona les rotatives. France Soir , fundada el 1944, va ser comprada per Alexander Pugachyov -fill de l'exmilionari Serguei Pugachyov- l'any 2009. Però el 13 de desembre de l'any passat va decidir que no hi havia manera de fer-lo rendible i va reconvertir-lo en un mitjà digital.

Itàlia

El diari Il Foglio va néixer l'any 1996 amb la voluntat de ser un diari diferent, escrit en només un sol full (plegat en quatre pàgines) i volgudament auster. Però dilluns el director explicava que el mitjà travessa enormes dificultats. Ho atribuïa en part a la retirada de subvencions als mitjans practicada pel nou govern (Berlusconi, en canvi, en repartia amb abundància). Un estudi calcula que el tancament d'aquesta aixeta de diner públic comportarà la desaparició de fins a cent capçaleres, la majoria de les quals són regionals. Dilluns tancava també Sardegna 24 . I Liberazione - del Partit de la Refundació Comunista - va suspendre el 19 de gener la publicació del diari, fins un altre avís.

Els gratuïts no s'escapen de la tendència: l'editor del Corriere della Sera anunciava la setmana passada que, a finals de febrer, tancarà el seu subsidiari City . L'any 2008 hi havia 9 capçaleres gratuïtes nacionals que tiraven més de 4,5 milions d'exemplars al dia. Quan es consumi el tancament de City (després que hagin plegat 24 minuti , E Polis i 10 de les 12 edicions de Leggo ) només es distribuiran uns dos milions de còpies diàries d'exemplars gratuïts.

Alemanya i d'altres

Alemanya està resistint prou bé l'embat, però el seu vaixell insígnia, el Bild (el diari europeu més venut), segueix perdent difusió. El diari va trigar 28 anys a baixar dels tres milions d'exemplars, el 2003. Vuit anys després, ja s'havia travessat la barrera psicològica dels tres milions. Altres capçaleres importants que han abaixat la persiana són Eleftheros Typos (Grècia) i els gratuïts Urban (Dinamarca) i Adevarul de Seara (39 edicions a Romania).

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT