Publicitat
Publicitat

FICCIÓ DELS EUA

Després d'un any i mig d'espera, s'estrena la nova temporada

Els publicistes de 'Mad men' surten de la hibernació

Dissabte es podrà veure el primer capítol de la cinquena temporada de Mad men. La sèrie, que ha estat aturada per negociacions entre el creador i la cadena AMC, es veurà per Canal + a partir del 20 de maig.

Després d'una pausa més llarga del que es preveia, l'agència de publicistes més famosa de la televisió obre altre cop les portes i torna a fer córrer el bourbon i el tabac. Mad men estrena aquest dissabte la cinquena temporada als Estats Units i el rebombori mediàtic ha estat considerable. Al cap i a la fi, es tracta de l'única sèrie -de les que formen part del servei bàsic de cable- guanyadora de quatre Emmys consecutius, un per a cadascuna de les quatre temporades que ha estat en emissió. A Espanya la sèrie l'estrenarà Canal + el 20 de maig. I, en obert, Cuatro és qui ha passat les últimes temporades, tot i que en aquest cas encara no ha confirmat l'adquisició de la cinquena.

Els disset mesos d'espera acaben, doncs, dissabte, amb un episodi del qual la cadena AMC ha guardat amb zel tots els detalls, més enllà d'algunes fotos promocionals que no permeten endevinar cap on evolucionarà la trama.

La sèrie té com a escenari una agència de publicitat independent, i les campanyes que executa serveixen per mostrar els ressortscomunicatius i socials de la dècada dels seixanta als Estats Units. Mad men explora el canvi generacional d'aquella època, el sexisme imperant (a casa i a l'oficina) i també el racisme. Però la sèrie no es limita a recrear amb una precisió obsessiva pels detalls aquella dècada convulsa, sinó que s'endinsa també en temes més introspectius. Al capdavall, el protagonista és algú que està vivint amb una identitat prestada. I les infidelitats, un altre mode d'ocultació, són moneda corrent.

El repartiment de la sèrie s'ha mantingut relativament estable. John Hamm encarna l'irresistible geni creatiu Don Draper, mentre que John Slattery és el més veterà Roger Sterling, un gat vell instal·lat en el cinisme permanent, quan no busca consol en l'exuberant cap de les secretàries, Joan Harris, interpretada per Christina Hendrix. January Jones es posa a la pell de Betty, l'exdona de Draper. Elisabeth Moss segueix amb el seu personatge de Peggy Olson, una noia que a la primera temporada semblava que baixés de l'hort però que ben aviat desenvolupa un agut sentit de l'ambició professional i un esperit de superació que servirà per il·lustrar la revolució feminista de l'època. I Vincent Kartheiser tanca el repartiment com a Pete Campbell, l'etern cadell de la companyia, que lluita per fer-se un lloc al costat dels grans .

El creador es planta

Aquest hiatus d'un any i mig s'explica per les complicades negociacions que han enfrontat el creador, Matthew Weiner, i la cadena. AMC tenia dues pretensions: si no volien reduir el pressupost per capítol havien d'acceptar retallar-los un parell de minuts per poder-hi posar més anuncis. A més, el canal volia també abaratir el preu del càsting i va pressionar perquè s'eliminessin dos dels personatges principals. Weiner no va transigir i aquesta cinquena temporada arriba amb la integritat intacta de la voluntat del seu creador.

L'estrena d'aquesta temporada, esperada amb deler, arriba precedida de rebombori mediàtic. La revista Newsweek li ha dedicat la portada i un número especial, tunejat amb anuncis que imiten l'estètica de l'època. La publicació fins i tot ha recuperat la capçalera que tenia aleshores.

L'altre fenomen rellevant ha estat espontani. El canal va instal·lar pòsters al metro de Nova York en què es veia la silueta d'un home caient al buit (seguint l'estètica de la careta d'entrada de la sèrie). En pocs dies, la majoria de marquesines havien estat modificades a cop de retolador, amb variacions que van ser àmpliament distribuïdes per les xarxes socials.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT