Publicitat
Publicitat

INTERNET

El Regne Unit investiga Snickers perquè famosos tuitejaven anuncis de la marca

La publicitat encoberta amb famosos crea tendència a Twitter

Famosos que recomanen amb sospitosa insistència un producte determinat a Twitter: pot ser fixació personal o publicitat encoberta. Al Regne Unit s'investiga Snickers per tuitejar anuncis sense avisar.

Aprofitar el poder sobre les masses dels famosos per promocionar productes i marques és una vella estratègia publicitària que ara arriba a un nou mitjà: Twitter. El problema és no dir-ho i fer passar per una preferència personal el que en realitat es tracta de publicitat encoberta i altament retribuïda.

La polèmica s'ha desfermat al Regne Unit, on una sospitosa fal·lera de les celebritats per les xocolatines Snickers va fer saltar les alarmes de l'Advertising Standards Authority, l'organisme britànic que regula la publicitat. L'actriu Katie Price, el jugador del Manchester United Rio Ferdinand i el boxejador Amir Khan, entre d'altres, van publicar fotografies al seu Twitter a punt de devorar una d'aquestes barretes de xocolata. Alguns ho van rematar amb una frase: "No ets tu mateix quan tens gana". Snickers va acabar reconeixent que era una campanya i va començar a incloure l'etiqueta #spon -com a indicatiu que és publicitat- al final dels missatges. Però aquest senyal no és gaire conegut pels tuitaires i l'Advertising Standards Authority continua investigant el cas.

"Des del punt de vista jurídic, no és tan important que les marques paguin com la intencionalitat del missatge, que no s'aclareixi inequívocament el seu caràcter publicitari", explica Sandra Vilajoana, professora de dret de la publicitat a la Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna i a la UOC. A Espanya la publicitat encoberta es considera una modalitat de publicitat enganyosa. D'acord amb el principi d'identificació publicitària, definit per llei, qualsevol modalitat d'anunci ha de palesar sense cap mena de dubte la seva intenció. Twitter no se salva de la regulació, tot i que "les línies són més difoses" en la mesura que l'emissor és el mateix usuari, reconeix Vilajoana.

El debat s'ha obert a Gran Bretanya i al Regne Unit, on aquesta mena de pràctiques proliferen. Fins i tot existeixen agències especialitzades, com Adly, amb seu a Beverly Hills. "Ajudem les marques a connectar amb els consumidors a través de la gent més influent de Twitter fent servir la nostra plataforma de màrqueting", expliquen a la seva web. Recentment la revista The New York Magazine va publicar quant cobren alguns famosos per la seva activitat tuitaire.

8.000 euros per tuit

Amb prop de 13 milions de seguidors a Twitter, l'actriu Kim Kardashian s'embutxaca 10.000 dòlars (uns 7.600 euros) per cada tuit en què recomana un determinat producte. Al raper Snoop Dogg -6,4 milions de seguidors- li paguen uns 8.000 dòlars, uns 6.100 euros. Marques com Toyota i American Airlines ja han començat a fer servir aquesta tècnica, segons la revista. Els honoraris dels famosos oscil·len entre els 2.500 i els 8.000 dòlars per tuit, segons la seva popularitat a la vida i a la xarxa.

Tot i així, l'actor Charlie Sheen va rebentar les tarifes en cobrar més de 50.000 euros per tuit per dir que buscava becari a través d'una web concreta. Es tractava d'Interships.com, i el seu reclam va ser més que efectiu. A la primera hora el tuit va generar 95.333 clics i, al cap de dos dies, 450.000. Es va crear un trending topic mundial - #tigerbloodintern - i un total de 82.148 becaris, de 81 països d'arreu del món, van postular-s'hi. Interships.com va aconseguir un milió de visites addicionals.

Més continguts de