AUDIÈNCIES TELEVISIVES
Mèdia 25/04/2012

Per què els audímetres fallen amb el futbol de pagament?

Albert Castellví Roca
2 min
El Barça-Madrid d'aquest dissabte va tenir, segons les dades de Kantar Media, 1.901.000 espectadors. En realitat van ser molts més els que van veure'l des dels bars.

Els carrers estaven gairebé deserts, i els bars atapeïts de gent amb bufandes blaugranes o blanques, amb els ulls enganxats a la pantalla. A casa només s'hi van quedar els que estan abonats a Gol Televisión o Canal+ Liga, o bé els que ja els està bé seguir el futbol per la ràdio, que majoritàriament devien tenir la televisió apagada. Però tot i així, les dades diuen que només 328.000 catalans van veure el Barça-Madrid de dissabte, i que de tots els que miraven la televisió, un 82,1% van optar per alguna alternativa al futbol.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'explicació a aquesta contradicció és senzilla: els audímetres -els aparells encarregats de comptabilitzar quantes persones veuen un determinat programa- només estan instal·lats en cases, i en queden exclosos els bars i altres establiments. "El panel d'audimetria va ser dissenyat per mesurar el consum de televisió que es fa dins la llar", expliquen a l'ARA des de Kantar Media, l'empresa responsable del còmput d'audiències a l'Estat. Mesurar el consum televisiu fora de casa és possible gràcies als mesuradors portàtils que la mateixa empresa utilitza en altres països del món. Posar-ho en pràctica, però, "és una decisió del mercat", i aquí, diu l'empresa, les cadenes no han contractat aquest servei.

Fonts de Mediapro -propietària de Gol- admeten que "és molt complicat mesurar les audiències en general, i les de pagament encara més", especialment en el cas d'esdeveniments com el d'aquest cap de setmana, en què el nombre de persones que miren la televisió en bars es multiplica. Tot i així, les xifres sí que serveixen com a "indicadores de tendències" o per "donar una petita idea" del que ha passat, ja sigui en referència als altres canals o en comparació amb altres emissions de la mateixa cadena.

En aquest sentit, les dades de dissabte són especialment bones per a Gol, que va imposar-se a Canal+ Liga i va aconseguir el millor share de la seva història, amb un 9,2% a tot l'Estat. En nombre d'espectadors, Gol en va tenir oficialment 1.052.000, per 849.000 del seu competidor. "Ningú es creu que aquest partit l'han vist només dos milions de persones", sentencien des de Mediapro.

Sobre la possibilitat que, en casos excepcionals com aquest, es posés en marxa de manera puntual un mètode de càlcul d'audiència als bars que permetés obtenir dades més fidedignes, Kantar Media assegura que "no es planteja", perquè "instal·lar una mostra és un procés complex que sol tardar uns quants mesos abans de posar-se en funcionament". En tot cas, expliquen, caldria buscar sistemes alternatius, com ara les enquestes personals.

stats