Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA

La companyia fabricant anuncia el restabliment complet de tots el serveis

Per què ha fallat BlackBerry?

El servei de BlackBerry s'ha normalitzat, assegurava ahir el codirector general de RIM. Mike Lazaridis va demanar disculpes per una avaria que ha devaluat el prestigi del dispositiu arreu del món.

Research in Motion (RIM), la multinacional canadenca que fabrica els dispositius BlackBerry, va anunciar ahir que ha restablert "tots els serveis" que van començar a fallar dilluns, en una cadena que ha afectat usuaris de quatre continents. Hores abans de comparèixer en una multitudinària roda de premsa, el codirector general de RIM, Mike Lazaridis, feia públic un vídeo a internet en què demanava perdó per la caiguda. "Vosaltres esperàveu alguna cosa millor de nosaltres, jo també l'esperava", deia Lazaridis, que afegia que RIM treballa "sense descans" per restablir una altra qüestió més intangible: la confiança en la companyia. BlackBerry no ha aconseguit "ni de bon tros" complir aquesta setmana amb el seu objectiu principal des que va fundar-se el 1999: "Proveir de serveis de telecomunicacions fiables i en temps real a tot el món", reconeixia l'executiu.

Avaria

Per què ha afectat milions d'usuaris arreu del món?

"Vist des de fora, és una mica incert i agosarat dir que ja hagin restablert el servei al 100%", observa Miquel Oliver, director del grup de recerca NETS, especialitzat en aplicacions mòbils, de la UPF. Aquest enginyer de telemàtica recorda que la companyia ja va anunciar en fals que tot havia tornat a la normalitat a última hora de dilluns. "Quan hi ha un col·lapse amb aquest volum d'informació és difícil distribuir-lo i que no torni a caure", explica. L'avaria va començar, de fet, al centre de dades que RIM té a la localitat anglesa de Slough. BlackBerry va experimentar "una degradació de la infraestructura" a Europa, al Pròxim Orient, a l'Índia i a l'Àfrica i va "treballar molt" perquè no s'estengués a la infraestructura global, va explicar ahir Lazaridis. Sense aconseguir-ho. Un commutador auxiliar per a aquests casos no va funcionar com a les proves, va justificar-se RIM. "Va fallar el switch d'Europa, van moure el tràfic de dades a altres servidors i es van col·lapsar", descriu Josep Paradells, professor d'enginyeria telemàtica de la UPC. El sistema de RIM està centralitzat en tres punts neuràlgics: els altres dos són al Canadà. Des d'aquest país, es dóna servei al mercat asiàtic i americà, que també van caure. "Els usuaris segueixen generant missatges", recorda Paradell. "Es fan cues i quan el sistema torna a estar operatiu, segueix congestionat", explica.

Competència

Pot passar això amb Android i iPhone?

No. Tots els experts consultats hi coincideixen. A diferència dels seus competidors, els serveis de BlackBerry -missatgeria, correu electrònic i navegació- són subministrats per la companyia a través dels seus propis servidors. Els operadors de telefonia només s'ocupen de les converses i els SMS, l'únic que no s'ha vist afectat. "El servei que dóna BlackBerry no és el mateix que el d'altres smartphones pel que fa a la confidencialitat", exposa Joan Soler, membre de la junta del Col·legi d'Enginyers de Telecomunicació de Catalunya. "BlackBerry està pensada per a executius i càrrecs de responsabilitat, el correu va encriptat fins que arriba al dispositiu".

Causes

Quins factors han influït en la crisi de BlackBerry?

RIM toca "massa tecles", opina Soler. Porta a terme dues línies de negoci molt diferents: els dispositius i el transport de dades. "S'ha de decidir en què invertir, si fas moltes coses, potser en desatens algunes", argumenta. Un exempleat va declarar a The Guardian que RIM s'havia preocupat massa a créixer en usuaris i no havia posat prou atenció a les infraestructures dels seus servidors, que havien quedat antiquades. Paradells li dóna part de raó: "El que ha succeït posa en dubte que la infraestructura sigui l'adequada". Ahir, el codirector general de RIM va atribuir l'origen de l'avaria a "un error de hardware ".També va descartar que els problemes fossin conseqüència directa dels acomiadaments que la companyia ha realitzat els últims mesos.

Futur

Quines repercussions tindrà aquesta crisi?

"Això marcarà un abans i un després", diagnostica Miquel Oliver. Demà comença a comercialitzar-se l'iPhone 4 i BlackBerry ja havia perdut terreny en benefici d'Apple i Google, amb 500.000 usuaris menys al mes i 16,5 milions en total, segons xifres del setembre de la firma comScore. Jaguar Financial, accionista institucional de RIM, ja va anunciar dimecres que un 8% de l'accionariat de la multinacional està a favor de partir-la en dos. "Jo, si fos accionista, estudiaria seriosament dividir-la en dos negocis: la construcció de terminals mòbils i els serveis de telecomunicacions", diu Oliver. Un altre tema que està damunt la taula és a qui correspon indemnitzar els usuaris afectats, un tema que ahir els directius de RIM van esquivar. Ara comencen a contemplar aquesta possibilitat i "molt, molt aviat" ho comunicaran als seus clients, van apuntar. A l'Estat, correspon a les operadores de telefonia fer-se càrrec de les compensacions, tot i que la quantia és molt minsa, coincideixen a assenyalar l'Agència Catalana del Consum i FACUA.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT