17/03/2012

El tercer lloc de treball

3 min
El tercer lloc de treball

O rdinador portàtil, telèfon mòbil, tablet ... Les eines tecnològiques fan que la proporció de treballadors que poden desenvolupar la seva feina sense estar lligats a un espai determinat sigui cada vegada més alta. Als que treballen cada dia a la mateixa oficina i els que ho fan cada dia a casa s'hi afegeixen els que, sigui de manera habitual o bé ocasional, ho han de fer sobre la marxa, cada vegada en un lloc diferent: entre dues visites a clients o durant una jornada suposadament festiva. Aquestes oficines flotants han rebut, amb més o menys encert, la denominació de tercer lloc , recuperant un concepte que va introduir el sociòleg nord-americà Ray Oldenburg en el seu llibre The great good place del 1989.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Un dels tercers llocs més habituals són els transports públics. Fa unes setmanes ja us vaig parlar en aquest espai de la cobertura de telecomunicacions a bord dels diversos operadors catalans, i en alguna ocasió també he comentat com és de difícil trobar-hi un simple endoll: només els trens de rodalia més moderns en porten un per vagó; els AVE Barcelona-Madrid tenen endolls als seients de classe preferent, però no als de classe turista -en canvi, els que uneixen Madrid amb Andalusia en porten fins i tot als més econòmics.

Als aeroports catalans he arribat a veure gent desendollar una estona els rètols publicitaris de la sala d'espera per poder endollar el portàtil, a diferència del que passa en altres aeroports del món, on hi ha bases de càrrega gratuïta, a vegades patrocinades per fabricants d'electrònica i en altres casos ofertes pel mateix organisme aeroportuari.

En aquesta ocasió, doncs, ens centrarem en els tercers llocs estacionaris. A la pràctica, trobar aquest tercer lloc que ens cal per acabar de revisar un document abans d'enviar-lo, consultar el correu electrònic, fer o rebre una trucada de telèfon amb una mínima discreció o senzillament carregar la bateria d'algun dels aparells que portem al damunt pot ser complicat. Hi ha espais públics i establiments comercials que senyalitzen els serveis d'aquest tipus que ofereixen als ciutadans i als clients, però no tots ho fan. I quan en trobem un, en alguns casos no hi ha cobertura, en altres no hi ha silenci, i en altres el que no hi ha són endolls.

L'ajut de les xarxes socials

Afortunadament, com passa en altres àmbits, les xarxes socials ens faciliten aprofitar l'experiència d'altres persones que s'han trobat abans en la mateixa situació que nosaltres. La web Tercer Lloc (http://www.tercerlloc.cat), creada fa un temps pel centre d'innovació en productivitat de Microsoft a Catalunya en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, permet als usuaris introduir les dades dels llocs de treball ocasional que han trobat, especificant-ne les característiques, i facilita que altres usuaris facin la cerca per proximitat, en funció del que necessitin.

Per exemple: es pot indicar una adreça i buscar els locals que ofereixin connexió wifi (oberta, de pagament o a canvi d'una consumició) a una distància determinada (entre 500 metres i 20 quilòmetres) del lloc on ens trobem. La fitxa de cada recinte conté informació sobre l'horari d'obertura, el nivell de silenci i la disponibilitat d'endolls, per tal de saber si respon a les nostres necessitats.

Actualment, Tercer Lloc conté dades de més de 400 establiments públics i privats de ciutats com Barcelona, Cardedeu, Esplugues de Llobregat, Granollers, Manresa i Terrassa en els quals es pot treballar ocasionalment: hi ha des de centres cívics fins a hotels, museus i oficines municipals, passant per biblioteques i cafeteries. La consulta de la base de dades és oberta; en canvi, per afegir-hi informació cal disposar d'un identificador de Windows Live (és a dir, una adreça de Hotmail o un perfil a MSN Messenger).

La web no és perfecta: no funciona correctament amb el navegador Google Chrome -en canvi, com és natural, va com una seda amb l'Explorer de Microsoft- i no disposa d'adaptació a telèfons mòbils. No obstant això, la informació que ofereix és de gran utilitat quan arribem a territori desconegut. Hi figuren tots els hotels de les cadenes AC i NH i les cafeteries Starbucks, però no hi he trobat els McDonalds. El que cal, esclar, és que els usuaris enriqueixin la base de dades amb les seves aportacions. Jo ja ho he començat a fer.

stats