Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

La veritable pregunta sobre el reportatge català de 'Nature'

'El Periódico' matisa, però no rectifica, un article polèmic on acusava la recerca catalana de comprar bona premsa

'El Periódico' va publicar una peça titulada “La Generalitat treu pit per una notícia a 'Nature' per la qual va pagar”. La prestigiosa revista científica va incloure un reportatge on explicava que la investigació i la recerca catalanes havien resistit la crisi millor que la resta de l'Estat. Però, era una peça honesta? L'article d''El Periódico' feia pensar que no.

A partir d'aquí hi ha hagut diversos desmentiments: el de la Generalitat, el de la revista i el de l'autora del reportatge. Totes tres fonts asseguren que el reportatge es va escriure amb llibertat editorial. I queda palès que la Generalitat no va pagar perquè cantessin les excel·lències del sistema de recerca català. Biocat –un consorci participat per la Generalitat i altres administracions– sí que va facilitar, però, que els centres d'investigació s'hi anunciessin, informant-los de la preparació d'aquest suplement. En una peça posterior, 'El Periódico' assegura que mai va afirmar que el Govern pagués per comprar paraules boniques. Doncs bé, el titular de l'article original suggeria exactament això: si havia pagat, se sobreentenia que era perquè en parlessin bé. Oscar Wilde potser hauria pagat perquè parlessin malament d'ell. La Generalitat, no. A més, el titular ha resultat ser inexacte, ja que no va posar-hi diners, sinó intermediació .

En tot cas, la pregunta del milió és si 'Nature' hauria fet el reportatge si els centres de recerca català no s'hi haguessin anunciat. Perquè és 'Nature' qui proposa a la Generalitat fer l'article –comptant que contractarà publicitat nova– i no a l'inrevés. Alice Henchley, directora de comunicació de Nature Research, dóna a entendre que no és un requisit imprescindible. Però ho diu d'una manera tan obliqua que fa pensar que el vincle publicitari existeix. És la credibilitat de 'Nature', el que posa en dubte aquest cas, no pas la del Govern (o la dels anunciants catalans del suplement). I el tractament d''El Periódico' –a la primera notícia– era com a mínim discutible.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT