Internacional 25/07/2014

El Sepla va alertar del risc per a la seguretat aèria de les polítiques laborals de Swiftair

El sindicat de pilots va denunciar el 2013 que la companyia havia arribat a pagar un salari brut de 842 euros al mes per a copilots en formació

Europa Press
2 min

MadridEl sindicat de pilots Sepla va denunciar fa poc més d'un any en la seva revista 'Mach82' que "Swiftair institucionalitza la precarietat laboral" i va denunciar l'aerolínia per aplicar una "política" d'estalvi de costos "a costa de precaritzar al límit la professió de pilot, "amb el consegüent risc per a la seguretat aèria".

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

En concret, en el seu número 166, de 2013, el col·lectiu de tripulants de vol va denunciar l'aerolínia per aplicar aquest tipus de polítiques laborals, que "no eren noves".

"Menys de 12.000 euros a l'any, cosa inaudita en el món de l'aviació", assegurava el sindicat en l'esmentada publicació, on puntualitzava que "la qualitat de l'operació aèria depèn en gran part del nivell de les condicions laborals que s'ofereixin als que són responsables del vol".

El col·lectiu va precisar que, "des de fa anys", la companyia era "el paradigma a Espanya del concepte de pagar per volar". I és que Swiftair converteix les cabines dels seus avions en "escoles de vol", ja que els pilots fan les hores necessàries per obtenir l'habilitació de tipus d'un avió a la cabina dels avions de Swiftair.

"En comptes de pagar al copilot per exercir un treball, el seient passa a ser utilitzat per un estudiant aspirant a pilot, que està pagant per exercir aquest treball", segons el Sepla, que advertia del "seriós risc per a la seguretat" que suposen aquestes pràctiques.

Salaris baixos

Els pilots asseguraven que aquesta fórmula, "sens dubte rendible", podria suposar un seriós risc per a seguretat. A més, la direcció de Swiftair, així com el comitè d'empresa, "amb l'objectiu de fomentar l'ocupació a la companyia", van signar un pacte que creava tres nivells salarials nous per a copilots.

Tres nivells que reduïen enormement el salari de les incorporacions de la companyia, que, a més, no cobraven per hora de vol, cosa que suposa en la pràctica l'equiparació del salari fix i el variable.

L'acord, que no va comptar amb el vistiplau del Sepla, assignava un salari brut per a aquest col·lectiu de 842 euros al mes. És a dir, més d'un 40% menys del salari més baix que cobra un copilot, xifrat en 1.404 euros.

No obstant això, cal precisar que els tres nivells de salaris que va estipular l'aerolínia per als seus copilots no eren per a tots els models d'aeronaus que conformen la seva flota –més de 30 avions.

Els copilots afectats per la reducció salarial van ser els tripulants dels ATR –avions de transport regional– i els Embraer, i en van quedar fora els McDonnell Douglas i els Boeing. L'avió que va desaparèixer a la zona de Mali, a l'Àfrica, és un MD83.

A aquest marc laboral se suma una indemnització pactada per acomiadament després de dos anys de 1.900 euros, "una quantitat més que assumible per a l'empresa". Segons el Sepla, s'obre així la porta al fet que la companyia pogués anar reciclant seva plantilla de copilots cada dos anys, amb l'estalvi de diners que això comporta.

A la revista del Sepla de 2013 ja s'advertia que aquesta precarietat laboral "amenaça la qualitat de les operacions". El sindicat advertia que un dels principals preceptes que han de regir els factors humans a la cabina d'un avió per garantir la seva seguretat és el de "cabina estèril".

stats