SINISTRE MARÍTIM
Internacional 29/12/2014

Un mort en el difícil rescat d’un ferri incendiat a l’Adriàtic

El mal temps complica el salvament dels prop de 500 ocupants

Sònia Sánchez
3 min

BarcelonaLa tempesta que assolava ahir bona part d’Europa va convertir en una autèntica odissea el rescat d’un ferri italià, el Norman Atlantic, que es va incendiar ahir al matí quan feia el trajecte entre Patras (Grècia) i Ancona (Itàlia). Dos helicòpters italians i dos de grecs feien torns per treure els 478 ocupants del vaixell (422 passatgers, la majoria grecs, i 56 tripulants). Però els forts vents, les pluges i, fins i tot, la calamarsa que colpejaven el mar Adriàtic van fer alentir enormement les tasques de rescat.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Un home d’origen grec va morir després de saltar al mar des del vaixell quan tractava de fugir. Quatre persones més van resultar ferides, entre les quals un militar que participava en el rescat. A última hora del vespre, 190 persones havien estat rescatades i traslladades a refugi, però quedaven encara prop de 300 persones a bord. L’incendi estava gairebé extingit, però el fum envaïa el vaixell.

L’origen, un camió frigorífic

Segons van explicar a l’ARA fonts pròximes a la companyia, el foc es va iniciar en un camió frigorífic que viatjava al garatge del ferri. Aquest tipus de vehicles acostumen a anar endollats a la corrent del vaixell, de 440v. Així doncs, alguna espurna podria ser l’origen de l’incendi del vehicle, que va avançar ràpidament pel pis inferior del vaixell. Tot i algunes informacions que van circular per les xarxes socials alertant de la falta de sistemes d’emergència al Norman Atlantic, les mateixes fonts van assegurar a aquest diari que el vaixell, construït el 2009, havia passat tots els controls aquest estiu i estava en bones condicions.

Durant les primeres hores de la tarda, mentre els equips de rescat lluitaven per atansar-hi, el ferri va quedar a la deriva i es va apropar a la costa d’Albània. Al vespre, un remolcador albanès va enganxar la proa del vaixell per tractar-lo d’estabilitzar però el cable es va trencar. A última hora de la nit, finalment s’havia aconseguit enganxar el ferri i es pretenia remolcar-lo fins al port italià de Brindisi. Els primers ministres d’Itàlia, Grècia i Albània -Matteo Renzi, Andonis Samaràs i Edi Rama- van estar en contacte telefònic tot el dia. Itàlia lidera les tasques coordinades de rescat, que es preveia que s’allargarien tota la nit.

En tancar l’edició d’aquest diari, els ocupants del vaixell seguien esperant el seu torn per al rescat. “Hem pujat a coberta, on eren els bots salvavides, però de sobte hem notat que el terra cremava i hem pujat més, a l’heliport”, explicava a la televisió grega una de les noies rescatades, Rania Fireou. “Hi havia molts nens i gent gran. Ens hem apropat els uns als altres per entrar en calor”, relatava. De fet, almenys tres dels nens rescatats van haver de se atesos per hipotèrmia.

El capità del ferri, Argilio Giacomazzi, de la Spezia (prop de Gènova), i el seu primer oficial, Luigi Lovine, seguien al vaixell a última hora de la nit, supervisant les tasques de rescat.

Fins al setembre, el vaixell cobria la ruta entre Gijón i Montoir, al Cantàbric. Després, va passar dos mesos fent el trajecte Messina-Salerno llogat per una empresa siciliana, i feia només dues setmanes que havia començat un contracte de dos anys amb l’empresa grega Anek Lines per fer la ruta Patras-Ancona.

Almenys dos morts en xocar dos mercants

La del ferri italià no va ser l’única tragèdia marítima de la jornada d’ahir al mar Adriàtic. Un vaixell mercant turc va xocar contra una altra embarcació prop de la costa de la ciutat italiana de Ravenna. Els cadàvers de dos mariners van poder ser rescatats, però quatre més estaven desapareguts i es temia que també haguessin perdut la vida. El vaixell turc, en el qual viatjaven 11 tripulants d’entre 21 i 58 anys, es va enfonsar just després de la col·lisió. L’altra embarcació portava bandera de Belize. S’apunta a la boira i el mal temps que assolava la zona com la causa més probable de l’accident.

stats