06/05/2012

Art contemporani, Àfrica oblidada, Miquel Barceló

2 min

Des de les avantguardes de principis del segle XX, una rica tradició uneix l'art contemporani amb la premsa. Els pioners que van revolucionar les arts plàstiques, començant per Picasso i seguint per tants d'altres, van anar a buscar inspiració a l'Àfrica i alhora van incorporar retalls de lletra impresa en paper de diari als seus collages, quadres i escultures. Era la suma d'art primitiu i noves tecnologies per renovar la tradició. Aquest binomi s'ha mantingut al llarg del segle XX i ha saltat al XXI.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Cent anys després, l'Àfrica, font d'inspiració encara avui, continua sent una gran desconeguda, el continent pobre i oblidat, explotat i, en el millor dels casos, abandonat a la seva sort. I com tot el que és desconegut, genera por i estranyesa, però també simpatia i interès en les ments més inquietes. Amb l'art contemporani passa una mica el mateix: com tot el que no s'entén, activa el recel com a mecanisme d'autodefensa, però també la curiositat dels que no tenen por a experimentar coses noves cada dia.

En aquest ARA tan especial d'avui hem volgut contribuir a trencar aquestes pors absurdes cap a l'art contemporani i cap a l'Àfrica. I ho hem fet de la mà de Miquel Barceló, un artista enamorat del continent negre -on passa llargues temporades i fins i tot hi té casa- i àmpliament reconegut en els circuits internacionals. Si per als artistes de fa un segle la premsa era sinònim de novetat i modernitat, ara un diari de paper és un objecte quotidià en procés de reinvenció. Avui, amb l'entusiasta participació de Miquel Barceló, fem un pas en aquest procés de tornar a donar valor al diari de paper per convertir-lo, per un dia, en una obra d'art democràtica, a l'abast de tothom.

stats