Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Buscar noves vies d'ingressos és la via a seguir, més que retallar

La Generalitat va posar ahir xifres a les grans línies del pla d'ajust ja conegut amb què el Govern intentarà redreçar els comptes públics. A diferència del que va passar el seu primer any de mandat, el Govern posa ara l'accent a obtenir més ingressos, venent-se patrimoni i immobles i també a través de la recaptació de taxes i impostos. Treu, en canvi, el peu de l'accelerador de les retallades -la despesa baixa un 0,7%, enfront del 10% del 2011-, tot i que als treballadors públics se'ls tornen a demanar sacrificis.

En el capítol dels ingressos, destaquen la taxa turística i la taxa per recepta mèdica. L'ecotaxa, que durant anys ha dividit el sector hoteler i que només per la força de la crisi s'ha acabat imposant, existeix en altres llocs sense que hagi desincentivat el turisme, però crida l'atenció que els diners recaptats no es destinin a resoldre necessitats urgents de la Generalitat amb la sanitat o l'ensenyament, sinó per a la promoció turística, amb l'argument que si hi ha un sector que aguanti l'economia és el turisme.

Pel que fa al tiquet moderador, d'un euro per recepta, persegueix un objectiu lloable: desincentivar l'abús en el consum de medicaments. El Govern justifica el caràcter universal amb què s'aplicarà per la urgència del moment, però és qüestionable perquè posa al mateix sac els que tenen més i els que tenen menys capacitat de pagar. És bàsic que es plantegin exempcions per a pacients crònics i que, tot i les dificultats tècniques, s'avanci cap a un copagament que tingui en compte la renda dels ciutadans.

Amb tot, la retallada suau dels pressupostos pot estovar l'oposició -ERC o fins i tot el PSC, que amb Pere Navarro ha ofert col·laboració si no hi ha només retallades- i no deixar el Govern en braços del PP, tot i les seves coincidències en matèria econòmica. Mas reforçaria així la geometria variable que sempre ha volgut. La falta de compromís de Rajoy amb l'agenda catalana reforça aquesta idea.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT