Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Cal crear un marc estable per a les energies renovables

El govern espanyol aprovarà en les pròximes setmanes un decret que definirà el nou marc energètic. Tot apunta que el context de crisi obliga a replantejar de cap a peus el model de les primes a les renovables, que fins ara ha servit per desenvolupar un sector emergent però ha tingut un cost econòmic elevat, i a augmentar la fiscalitat a la resta de fonts (nuclear, hidràulica, etc.) per reduir l'anomenat dèficit tarifari, un immens forat que s'arrossega des de fa anys i que puja a 24.000 milions (el mateix que costarà rescatar Bankia).

És en aquest context que s'ha d'emmarcar la picabaralla entre el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, i el d'Hisenda, Cristóbal Montoro. El primer vol que els nous recursos serveixin per eixugar el dèficit tarifari, i el segon els vol dedicar a reduir el dèficit de l'Estat per satisfer les exigències de Brussel·les. El cas és que cal evitar que tot aquest desgavell, provocat per una gestió ineficient en el sector elèctric des de fa dècades, acabi provocant un pas enrere en un sector clau per a la sostenibilitat econòmica com el de les energies renovables.

Si el sistema de primes impulsat pels governs de José Luis Rodríguez Zapatero ha provocat excessos o especulació caldrà fer les esmenes i les correccions necessàries, però en cap cas es pot renunciar a una aposta estratègica i amb un gran potencial de creixement. La moratòria que va aprovar el govern espanyol tot just arribar al poder ha provocat una incertesa que amenaça la viabilitat del sector i ha estat criticada per la Comissió Europea. Les empreses que aposten per les renovables necessiten un marc estable per poder planificar les seves inversions de futur. Molts llocs de treball depenen de quina sigui la decisió de l'executiu de Rajoy sobre el tema.

Perquè a la llarga el que segur que és ineficient és apostar pels combustibles fòssils (el carbó o el petroli, per exemple), que tenen data de caducitat i comporten elevades despeses mediambientals.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT