05/12/2016

Porta piles, s’ha de muntar i és sexista de nassos

2 min

QUE EN FA D’ANYS que parlem del sexisme a la publicitat de joguines. I de com els anuncis enreden les criatures. Fa mandra tornar-hi, i més quan ja es veu que anar parlant dels problemes no els resol. Però mireu cinc minuts seguits d’un canal infantil amb atenció i us quedarà clar que no ens podem rendir. Dedueixo que han posat algunes normes, i fa riure (per no plorar) com se les salten. Veus unes lletretes blanques, amb un cos petit, avançant a tota velocitat, que t’avisen que allò porta piles (malson dels pares), que allò s’ha de muntar (drama assegurat), que l’anunci és una ficció animada (el joc no s’hi assemblarà ni en pintura) i que les peces s’han de comprar a part (vaja, que la capsa estarà buida com una bossa de patates).

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Al meu anunci preferit hi ha unes nenes amb un mòbil i una tablet, i a sota les lletres diuen “mòbil i tablet no inclosos”. Una manera extraordinària d’educar la canalla en la publicitat, de demostrar-los que t’ensenyen el que no et vendran i et vendran el que no t’ensenyen.

El sexisme és més desvergonyit que mai. Hi va haver un temps en què algú dissimulava, apareixia algun anunci premiat amb nenes i jocs de construcció. Ara tot va sense manies ni contemplacions. Nenes cursis que tot ho tenen rosa i juguen amb nines que volen ser top models per viatjar a Nova York i que els facin moltes fotos, i nens empenyent uns cotxes a tota velocitat. Són espots breus, directes, atabaladors, amb musiquetes enganxoses, i no hi ha temps ni tan sols per fer veure que et preocupen els referents que crees. A l’inici de les campanyes contra el sexisme en la canalla hi va haver tota mena de burles sobre la correcció política, i comentaris de barra de bar que asseguren que els nens són així i les nenes són aixà. He vist prou casos per tenir clar que la cultura dominant -sobretot la dels adults- i l’educació hi tenen moltíssim a veure. I la majoria d’anuncis perpetuen uns models gens modèlics.

stats