Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Ensenyar la mort

Aquesta setmana Al-Jazira ha comunicat que no ensenyarà les imatges que va gravar Mohamed Merah dels set assassinats que va cometre. Els motius: que trenca el seu codi ètic i que el vídeo no afegeix cap informació que ja no sigui de domini públic. Un cop la policia judicial va confirmar l'autenticitat de l'enregistrament, Nicolas Sarkozy, les famílies de les víctimes i el Consell de l'Audiovisual Francès (allà actua abans i no pas dos mesos després com aquí) van demanar a la cadena de Qatar que no fes públiques les gravacions. Segons ha explicat el cap de l'oficina d'Al-Jazira, en el vídeo hi apareixen els crims ordenats cronològicament amb música, cants religiosos i lectures de versos de l'Alcorà mentre se senten els crits de les víctimes. No difondre-ho és una decisió impecable que ens permet continuar tenint confiança en l'ofici periodístic. Tampoc veurem la mort de Merah, que segur que la policia té filmada.

La notícia, però, ens porta a reflexionar sobre el fet de mostrar els morts per televisió: normalment s'opta per ensenyar les víctimes llunyanes (d'altres cultures). Els informatius poden mostrar un nen mort de l'Afganistan en una situació bèl·lica però no un de nord-americà víctima d'un tiroteig en una escola. La diferència és que Mohamed Merah gravava ell mateix les pròpies víctimes. Això agreuja l'atemptat: no només comet un crim sinó que el perpetua i el pla subjectiu multiplica la repercussió del missatge integrista. Si una càmera de seguretat o un periodista hagués captat aquests mateixos crims, s'haurien emès? És difícil saber-ho. En un cas com el de Merah en què la targeta de memòria es va enviar a una cadena concreta, assenyalava públicament també els responsables últims de la decisió. Per sort, s'ha controlat la situació, sempre que no ens trobem les imatges a internet d'aquí unes setmanes. Un cop escampades i diluïda la responsabilitat periodística, veurem si el llistó de l'ètica es manté on l'havíem deixat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT