Publicitat
Publicitat

RAONS

Infantilisme

El rei ha trobat la fórmula perfecta de la petició de perdó. Deixa un rècord per batre: acomplir, amb menys d'onze paraules, amb totes les exigències del ritu de la disculpa. Podria ser un exercici per a classe de redacció. "Ho sento molt" és el penediment. "M'he equivocat" és el reconeixement de la culpa. "I no tornarà a passar" és el propòsit d'esmena. Per a un rei és un acte inhabitual demanar perdó. Com fer-ho? Amb les mínimes paraules, com aquell qui no vol la cosa, en un passadís de l'hospital camí del carrer. Es nota la mà de l'assessor de comunicació: les fórmules simples impacten, donen el titular fet i estalvien les explicacions. En el fons el rei no ha fet res més que reproduir el model més vell d'aquest ritu, el que practiquen els nens de tot el món quan han fet una entremaliadura i els han enganxat: mare, ho sento, m'he equivocat, no ho tornaré a fer, i disparats cap al carrer, a buscar la propera oportunitat.

De fet, el problema està en els fonaments de la institució. La Constitució defineix el rei com un nen: diu que és irresponsable. Només el rei i els nens són irresponsables davant la llei. Als polítics se'ls poden exigir responsabilitats: al Parlament, amb unes eleccions, o als tribunals de justícia si s'escau. Al monarca, no. Com que no és responsable, el màxim que pot fer és demanar perdó. Però naturalment, l'acte de penediment és un acte gratuït, ningú el pot exigir. Es vol fer o no es vol fer. De manera que, a sobre, sembla com si se li hagués d'agrair el gest d'excusar-se. Com que és gratuït, s'esgota en si mateix. Ja ho ha dit. Ja està. Ja no caben ni més preguntes ni més explicacions. De què s'excusa? Cadascú ho pot interpretar com vulgui. Què és el que no tornarà a fer? Com que no ens diu de què demana perdó, només podem fer especulacions. Una cosa és segura: el que no farà és abdicar. Per això tenia tanta pressa per sortir cap a Palau. Per la resta, sabem perfectament que tot el que no diu ho tornarà a fer. L'experiència ens ensenya que els nens hi tornen sempre.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT