EDUCACIÓ: CONFLICTE A LES AULES
Política 23/01/2015

L’Assemblea denuncia Bel Cerdà per prevaricació Riera diu que “és millor mirar cap endavant”

L’acusen d’excedir-se en fer aprovar tots els PTIL “per decret”

Mercè Pinya
3 min
L’Assemblea denuncia Bel Cerdà per prevaricació  Riera diu que “és millor mirar cap endavant”

PalmaDesprés del curs més conflictiu que es recorda arribà l’estiu, i fou quan el rebuig massiu dels claustres als projectes TIL per aplicar aquest curs -un 70%, segons dades de l’Assemblea, sindicats, directors i inspectors- va ser respost des de la Conselleria d’Educació amb una ordre: tots els projectes de Tractament Integrat de Llengües que no haguessin estat aprovats pels claustres de les escoles i instituts passaven automàticament a estar-ho. Així, mitjançant una resolució signada per la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, Isabel Cerdà, Educació sortia al pas del rebuig generalitzat dels claustres.

Ahir, l’Assemblea de Docents, sis mesos després de l’aprovació d’aquesta resolució, anuncià una denúncia als jutjats contra l’encara directora general, ara amb Núria Riera com a consellera. L’acusen d’haver comès prevaricació amb l’aprovació massiva dels projectes TIL.

Els docents apunten que Cerdà, l’única consellera que s’ha mantingut des de l’inici de la legislatura i que ha sobreviscut tres consellers d’Educació, “es va excedir en l’ús de les seves competències i atribucions” perquè va dictar una resolució que afectava tota la comunitat educativa. L’argument no és gaire allunyat del que féu servir el mateix director general d’Educació dimitit, Miquel Deyà, l’octubre passat, quan a poques setmanes d’haver estrenat càrrec derogà la resolució de Cerdà exposant que “es pot considerar que, en alguns aspectes, el contingut de la resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional de dia 28 de juliol de 2014 és de caire normatiu i més propi d’un reglament. Per això s’entén que no s’ha seguit el procediment adequat per a l’aprovació i s’estima oportú deixar la resolució sense efecte”.

Creuen, fins i tot, que la resolució de Cerdà “vulnera el mateix decret TIL (15/2013)”, perquè aquest establia l’obligació d’un “procés participatiu i de col·laboració en les decisions, a més de la flexibilitat i adaptació a la realitat social de cada centre”, que quedaria anul·lat amb l’obligació d’aprovar el PTIL.

La presumpta vulneració de l’article 27 de la Constitució, que consagra el dret de la comunitat educativa a participar dels processos de decisió, forma part també de la denúncia. És per aquest motiu que l’Assemblea acusa la directora general de dictar una ordre “injusta i arbitrària”. Igualment, apunten que el Reglament Orgànic de Centres diu que els centres elaboraran el projecte educatiu tenint en compte les directrius i propostes establertes pel consell escolar, les propostes del claustre i les aportacions de les associacions de pares i mares d’alumnes”.

La consellera d’Educació, Núria Riera, com si volgués desvincular-se de qualsevol decisió presa en temps de la seva antecessora, la polèmica Joana Maria Camps, respongué les preguntes dels periodistes sobre la denúncia contra Isabel Cerdà amb un enigmàtic “és millor mirar cap endavant”.

La consellera Riera diu que “respecta” la decisió de l’Assemblea de Docents d’acudir a la Justícia i tornà a insistir que està disposada a reunir-s’hi quan vulguin. La darrera i única trobada entre el Govern i els Docents es produí amb ella el desembre passat.

La consellera, de fet, va reconèixer ahir per primera vegada de manera més o menys explícita que “l’espectre normatiu” de l’educació ha canviat des que el mes de setembre de 2014 les resolucions judicials invalidaren l’ordre d’aplicació del decret TIL.

“Queda clar que abans hi havia una normativa i posteriorment hi havia una capacitat més decisòria dels centres per aprovar els seus projectes; aquí hi ha el punt d’inflexió”, assenyalà la consellera en la roda de premsa posterior al Consell de Govern.

stats