Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

L'accés al crèdit empitjora per a les empreses

Les empreses no tan sols no estan millorant l'accés al crèdit, sinó que, segons les últimes dades que ahir van fer públiques les cambres de comerç i l'Institut del Crèdit Oficial (ICO), topen amb traves en vuit de cada deu casos en què truquen a la porta del banc. La cosa va empitjorar entre el juliol i el setembre passats.

Des de l'inici de la crisi, les entitats financeres han despatxat totes les preguntes relacionades amb la sequera creditícia dient que la demanda de préstecs ha caigut radicalment, i també que el context els obliga a vigilar més.

És certa que la demanda solvent de crèdit ha baixat, però també és una realitat que, per l'efecte pèndol, s'ha passat d'una alegria desbocada en la concessió de finançament (sobretot crèdits hipotecaris i als promotors) a un zel no sempre justificat. La banca intenta protegir-se: ella mateixa pateix problemes per finançar-se als mercats internacionals, i sort n'ha tingut de la barra lliure que li ha donat el Banc Central Europeu (BCE). Els exàmens successius que ha de superar van apujant el llistó del capital que se'ls exigeix. I s'apliquen a tothom, amb independència de com hagin gestionat l'entitat. Així s'expliquen les crítiques del president del Santander, Emilio Botín. Té la paella pel mànec: sempre pot dir que si els collen, aleshores no hi haurà crèdit i, per tant, tampoc es reactivarà l'economia. Però hem passat del sistema financer més solvent del món, segons Zapatero, a mig sistema financer engolit per la piconadora de les fusions, en bona part pel llast d'uns actius lligats al totxo i que no paren de devaluar-se. Són les nostres subprime . Ara, el deute sobirà, tradicional refugi d'inversors, s'ha convertit en la seva nova bomba de rellotgeria. Cal esbrinar i clarificar amb urgència la foto dels balanços de les entitats financeres per veure quina és la seva exposició real al risc que planteja el nou escenari, i després recapitalitzar el sector a fons. No hi ha cap altra via per contenir la crisi. I per recuperar el crèdit.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT